Egy év alatt alaposan megváltozott, hogy mit tekintenek üzleti szempontból a legnagyobb fenyegetésnek a világ nagy (10 milliárd dollár fölötti árbevételű) cégeinek vezérigazgatói. Tavaly még csak a negyedik helyre sorolták az üzleti kockázatok között a klímaváltozást, idén azonban már ezt tartják a legnagyobb veszélynek, derült ki a KPMG tanácsadó cég felméréséből. A CEO Outlook nevű felmérés keretében 1300 vezetőt kérdeztek tíz országból.
Ez nem feltétlenül jelenti, hogy a cégvezetők a klímaváltozás és a globális felmelegedés konkrét, fizikai hatásaitól tartanak, azonban egyre nagyobb a vállalatokon a szabályozói nyomás környezetvédelmi szempontból, illetve a lakosság (vagyis sok esetben a cégek ügyfelei, vásárlói) szemében is egyre fontosabb ez a kérdés
– magyarázta a felmérés eredményét Robert Stöllinger, a KPMG magyar leányának vezérigazgatója, az MTI beszámolója szerint.
2019-ben az üzleti kockázatok listáján a második helyen a technológiai változások jelentette rizikók végeztek, utánuk a territorializmus megerősödése (kereskedelmi háborúk), majd a kibervédelmi kockázatok, az ötödik helyen a hagyományos működési kockázatok. 2018-ban még a territorializmus megerősödésétől tartottak legjobban, a klímaváltozás a negyedik helyen állt. Igaz, a 2019-es felmérés februárban készült, azóta vett néhány fordulatot az USA és Kína kereskedelmi háborúja – lehet, hogy ma sok cégvezető már másként értékelné a helyzetet.
2019-ben a cégvezetők körében megfigyelhető a gazdasági növekedés fennmaradásával szembeni bizalom csökkenése, a nagy gazdaságok közül négyben a vezérigazgatók fele sem bízik már a világgazdaságban. A bizalom Ausztráliában és Indiában csökkent leginkább, 36 százalékponttal. Az USA-ban ennek fordítottja igaz, a cégvezetők 87 százaléka bízik a világgazdaság növekedésében 3 éves időtávon, szemben a 2018-as 52 százalékkal.
Egyre több cégvezető látja úgy, hogy a túlélés és az üzleti siker kulcs a rugalmasság: 2018-ban még csak 59 százalékuk, 2019-ben már 67 százalékuk. A technológiai környezet gyorsan változik, folyamatosan jelennek meg egy-egy iparág működését felkavaró szereplők. Ezzel párhuzamosan a vevői igények is gyorsan változnak. A cégeknek (és vezetőiknek) ezért rugalmasaknak kell lenniük, vevőközpontúbbá kell válniuk, gyorsítaniuk kell az innováció sebességét, egyszerűsíteniük a különféle vállalati egységek közti együttműködést.