Kikötőt és logisztikai bázist létesít Magyarország Triesztben, hogy a tengerentúlra exportáló magyar vállalatok gyorsan és akadálymentesen szállítmányozhassanak, jelentette be nemrég Szijjártó Péter. A Hvg.hu forrásai szerint azonban a megvásárolt terület nem alkalmas olyan kikötő kialakítására, amit a magyar szállítmányozó cégek használhatnának.
Ugyanis a Triesztben kiépíthető terminál fizikailag nem alkalmas konténerhajók fogadására, partszakasza 300 méter, vize 13 méter mély. Ráadásul kiélezett verseny van a kikötők között a hajótársaságokért, írja a lap, így nem valószínű, hogy sok külsős szerződésre számíthat a magyar kikötő, a magyar export pedig léptékében elhanyagolható a nagy tengeri szállítmányozási célok felől nézve.
Jelenleg a 31 millió euróért megvett terület kihasználatlanul áll, korábban olajfinomító működött rajta, a kormány 100 millió euróból építené ki a kikötőt a területen.
Magyarország régóta szeretne tengeri kikötőt és kijáratot létesíteni a magyar vállalkozások számára. Sokáig úgy tűnt, hogy ez a szlovéniai Koperben lehet, a két ország már közös vasúti és kikötőfejlesztésben is gondolkodott, de közbeszólt a politika.
Még a kikötőprojekt közvetlen közelében levő magyar érintettek sem tagadják, hogy végül azért lett vonzóbb az olaszországi Trieszt, mert megváltoztak a magyar–szlovén és a magyar–olasz politikai kapcsolatok.