Az éghajlatváltozás elleni küzdelem jegyében különadót vetne ki az 50 eurónál (16 500 forint) olcsóbb, európai útvonalakra szóló repülőjegyekre a bajor Keresztényszociális Unió (CSU) - írja az MTI. Alexander Dobrindt, a német kormánypárt szövetségi parlamenti (Bundestag-) képviselőinek vezetője a Bild című lapnak azt nyilatkozta, hogy
A "dömpingárak" helyét át kell vennie a klímavédelemnek
A repülőjegyek árazásában a javaslat szerint be kellene vezetni egy alsó határt. "Aki 50 eurónál alacsonyabb áron kínál repülőjegyet, a jövőben fizessen dömpingár-adót" - emelte ki a politikus, hozzátéve, hogy az új adó bevezetésével együtt csökkenteni kell a vonatjegyek áfáját.
A párt elnöke, Markus Söder bajor miniszterelnök még július végén vezette fel a CSU klímavédelmi elképzelései egyik első elemeként, hogy vonzóbbá kell tenni a vasúti közlekedést a légi közlekedésnél a rövidebb útvonalak esetében. Ehhez jóval olcsóbb vonatjegyek kellenek, ezért a lehető legnagyobb mértékben csökkenteni kell a vasúti közlekedés áfaterhét.
A javaslatokat szeptember elején dolgozzák ki részletesen, a CSU-s Bundestag-képviselők tanácskozásán, amelyen felkészülnek a parlament őszi ülésszakára.
A CSU az utóbbi évtizedekben nem tartozott a környezetvédelmi-klímavédelmi ügyek fő szószólói közé. Az irányváltás az utóbbi hónapokban történt meg, párhuzamosan azzal, hogy a téma egyre inkább a középpontba került a német nyilvánosság előtt. Markus Söder - aki az év elején vette át a párt irányítását az Orbán Viktorral jó viszonyt ápoló Horst Seehofer jelenlegi szövetségi belügyminisztertől, aki legfőképpen a menekültügyi politikára összpontosított - azt is sürgeti, hogy emeljék alkotmányos rangra a klímavédelmet, a német alaptörvényben és Bajorország tartományi alkotmányában is rögzítsék, hogy tenni kell az éghajlatváltozás feltartóztatásáért.
A nagyobbik kormánypárt, a Kereszténydemokrata Unió (CDU) bírálta a túlságosan olcsónak minősített repülőjegyekre kivetendő különadó ötletét.
A szövetségi kormány légi közlekedési ügyekért felelős megbízottja, Thomas Jarzombek CDU-s politikus kiemelte, hogy a koalíciós szerződés - a CDU, a CSU és a Német Szociáldemokrata Párt (SPD) megállapodása - értelmében nem lehet az adókat emelni.
De nem csak ezért nem tetszik a javaslat a CSU-nak, hanem mert úgy tartják, lehet, hogy nem járulna hozzá az éghajlatváltozást fokozó gázok kibocsátásának csökkentéséhez, hanem csak az alacsonyabb jövedelmű rétegeket fosztaná meg a mobilitás egy formájától, és a repülőjáratok ugyanúgy közlekednének, csak alacsonyabb kihasználtsággal. A kormánymegbízott szerint a légi közlekedés adóügyi vonatkozásait európai uniós szinten egységesen kellene kezelni, hogy az ágazat szereplői a közösségen belül ne vándoroljanak a kedvezőbb feltételeket kínáló országokba.