Index Vakbarát Hírportál

Plusz száz forint jöhetne a benzinre, ha tényleg oda akarnánk figyelni a klímaválságra

2019. október 28., hétfő 15:05

Szép és előremutató dolog a saját kis részünket megtenni a környezet megkímélésért, ám a klímaváltozás megállítását elsősorban a politikusok lehetnek képesek elérni, feltéve, hogy eléggé számon kérjük rajtuk. 

A szabályozás teheti ugyanis a gazdasági szereplőket anyagilag is érdekeltté abban, hogy érdemi eredményeket érjünk el. Ezt többféle eszközzel lehet segíteni, ismert azonban egy egyértelmű, szupereszközünk, ez pedig a szén-dioxid kibocsátás megadóztatása. 

Ez se oldja meg minden gondunkat, de a jelentős, és idővel egyre magasabb szén-dioxid-adó olyan szinten messze a leghatékonyabb eszköze az emberiségnek, hogy szinte teljes szakmai egyetértés van a szükségessége mögött, év elején például több mint 3500 amerikai közgazdász írta alá a Climate Leadership Council javaslatát, köztük például 27 Nobel-díjas és a Fed összes élő volt elnöke.

Itt olvashatja angolul, és mielőtt megrémülne az adótól, azt se felejtse el, hogy a javaslat szerint az adó teljes összegét vissza kellene adni a családoknak. Eszerint az amerikai családok többsége, különösen a legszegényebbek pluszban jönnének ki így, azaz többet kapnának az adóból, mint amennyit a megnövekedett energiaárakra költenek majd.

A Guroló Hordó blog viszont nemrég megnézte, hogy ha 2015-ös Párizsi Klímaegyezménnyel konzisztens adómértéket veszünk alapul (azaz kibocsátott szén-dioxid tonnánként el kell érnie jövőre a 40-80 dolláros szintet, 2030-ra pedig 50-100 dollár közt kell lennie), és ezt rátennénk ma a hazai benzinre és a gázolajra, az mekkora áremelkedést jelentene. 

   Megadott CO2-ár
40 $/t 80 $/t 100 $/t
Kiskereskedelmi árhatás Benzin Ft/l 45 89 112
áremelkedés 12% 23% 29%
Gázolaj Ft/l 48 96 121
áremelkedés 12% 24% 30%

Nos, ez alapján jelenlegi árakon és minden egyéb szabályozás változatlansága mellett az új adó még a minimumszinten is érezhetőbb áremelkedést jelentene. További részletek a posztban

Rovatok