Index Vakbarát Hírportál

Gyerekeknek szánt bankkártyával jöhet ki a Revolut

2019. november 25., hétfő 14:20

Magyarországon is gyorsan terjed a Revolut londoni fintech. Itthon már 250 ezer ügyfele van az orosz hátterű cégnek, amelyik a szinte ingyenes devizaváltások után olcsó tőzsdézést, illetve kriptodeviza-elérést is kínál. Hamarosan pedig előáll a 18 éven aluliaknak kínált kártyájával.

Revolut Youth elnevezésű, nemsokára elinduló termékével már a gyerekekre is lőni fog a Revolut londoni fintech. A koncepció üzenete röviden ez:

Adjál a gyermekeidnek is bankkártyát. Ezen beállíthatod nekik, hogy miként utalod a heti vagy havi zsebpénzt, de azért is jutalmazhatod őket, ha elmosogatnak, vagy lenyírják a kertben a füvet. Mindezzel azt éred el, hogy pénzügyi tudatosságra, modern elektronikus szolgáltatások ismeretére tanítod meg őket!

Azt már mindenki eldöntheti, hogy miként értékeli mindezt:

Mindenesetre a szolgáltatás úgy van kialakítva, hogy a szülőnek lesz alapvető kontrollja a kártya felett, de a gyerekeknek saját kártyájuk és applikációjuk lehet, amellyel maguk is dönthetnek vásárlásokról (online és offline boltokban), pénzfelvételről, vagy akár adakozásról is.

Mindenesetre a Revolut továbbra is nagyon gyors expanzióban van, mind a számok frontján, mind a szolgáltatások kiterjesztésével. Maga a cég azzal lett ismert, hogy a Revolut egyenleg és bankkártya révén minden egyszerű ügyfél is 29 devizanemben vezethet egyenleget, 150 devizában fizethet, és gyakorlatilag költségmentesen tud a pénznemek között váltani, bizonyos tételig készpénzt felvenni.

Ugrásszerű növekedés

Tavaly az év első felében az orosz eredetű (az alapítók, vagyis Nyikolaj Sztoronszkij, egy ismert gazpromos vezető fia és Vlad Jacenko a CSFB moszkvai részlegénél dolgoztak együtt) Revolut büszkén jelenthette be, hogy már 300 embert alkalmaz, a céget a befektetők 350 millió dollárra értékelik, miután a társaság elérte az egymillió ügyfelet.

2019 novemberében már közel 2000 ember dolgozik a cégnek (ebből 800 Krakkóban), az ügyfelek száma túllépte a 8 milliót, a cég értéke pedig az 1,8 milliárd dollárt. Mindezt Karol Sadaj, a Revolut lengyel country managere mesélte el az Indexnek, aki az utóbbi időben bevallottan nagyon figyel a gyorsan növekvő magyar piacra is.

A társaság különösen sikeres ugyanis a kelet-közép-európai régióban, hiszen az Egyesült Királyság és Franciaország után Románia és Lengyelország következik az ügyfelek számát tekintve, de a 250 ezer magyar ügyfélkör is az előkelő 9. legfontosabb piaccá tette Magyarországot, és mostanában itt volt a leggyorsabb a növekedés, érdemben elléptünk például a cseh piactól – hallottuk.

Globális terjeszkedés, érthetetlen modell

A társaság azóta már kilépett Európából, megjelent Ausztráliában és Szingapúrban, és az Egyesült Államokba, illetve Kanadába tart. Minden ilyen ugráshoz további tőke kell, de a piaci pletykák szerint a következő befektetési kör akár 5-10 milliárd dollárig is repítheti az értékelést. Ilyenkor ugyanis annak függvényében, hogy mekkora részesedésért mennyi pénzt ad egy befektető, mindig megméretődik a társaság.

Üzleti szemmel azonban az a legérdekesebb, hogy ha egy cég költségmentesen küld bankkártyát, sőt, akár kezdő összeggel is kedveskedik, akkor vajon miből él.

A Revolut vezetői büszkén mesélték az Indexnek, hogy volt már olyan hónap, amikor a bevételek meghaladták a kiadásokat, illetve ahogy fogalmaztak, ők amúgy sem égetik a pénzt, hanem befektetnek.

Az ugyan nem transzparens a cég esetében, hogy az elmúlt években rendre megötszöröződő bevétel pontosan miből származik (2018-ban 58 millió font, vagyis 20 milliárd forint volt a forgalom), erről mi sem kaptunk információt, de azért a társaság

Még mindig nem bank

A Revolut közben már kérte a banki licencet Litvániában, ami honosítható lesz az egész unió területén, de egyelőre a társaság nem bankként, hanem brit e-money szolgáltatóként dolgozik.

Próbáltunk arról is érdeklődni, hogy a Revolut mennyire lát fantáziát az open banking működésben, mert egy olyan szolgáltatónak, amelyik általában nem az ügyfelek elsős számú bankkapcsolata, biztosan nagyon hasznos lenne a termékek (akár hitelek) jövőbeli eladásához, ha lennének információik az ügyfelekről. Karol Sadaj udvarias választ adott, eszerint figyelik ezt a lehetőséget is, de nem ez a fejlesztések prioritása.

A társaság inkább abban a koncepcióban hisz, hogy továbbra is elhozza a tömegeknek azokat a fejlett pénzügyi szolgáltatásokat, amelyek korábban csak a VIP-ügyfeleknek járt (multicurrency bankkártya, egyszerű tőzsdézés).

Mint hallottuk, az ingyenes tőzsdézéssel például úgy is elérhető a New York Stock Exchange (NYSE), hogy az ügyfelek akár egyetlen részvény árának töredékéért, 1, vagy 5 dollárt is szerezhetnek Tesla-, Microsoft-, Facebook- vagy Google-részesedést. Hamarosan jöhetnek az európai papírok és az ETF-ek is a kínálatban. A Revolut felmérése szerint a kelet-közép-európai ügyfelek többsége ezzel a lehetőséggel találkozik először a részvénybefektetéssel, illetve a legfejlettebb részvénypiacokkal.

Rovatok