Hétfőn üzembe helyezték a Szibéria Ereje elnevezésű gázvezeték 2200 kilométeres szakaszát, írja az MTI. Ez azt jelenti, hogy mostantól Oroszországból vezetéken keresztül is lehet gázt küldeni Kínába. Ami érthetően nagy dolog mindkét országnak, az átadás tévéközvetítésébe Szocsiból bekapcsolódott Putyin, Pekingből pedig Hszi Csin-ping kínai elnök is.
A Szibéria Ereje a gázkitermelés irkutszki és a jakutföldi központjából az orosz Távol-Keletre és Kínába szállít gázt. A most átadott első szakaszt követően egy másodikat is megépítenek, amely a kovitktai gázmezőtől a csajandaiig vezet majd. A 3000 kilométeres hosszt elérő vezeték évi 38 milliárd köbméter földgázt szállít majd.
Putyin mind a két ország, mind pedig a globális energiapiac szempontjából "történelminek" nevezte az eseményt, Hszi pedig azt hangoztatta, hogy a projekt "példaként szolgál a kölcsönös együttműködésre" és hogy a kétoldalú kapcsolatok fejlesztése mindkét ország külpolitikája számára prioritást jelent.
Az orosz Gazprom és a kínai CNPC 2014 májusában állapodott meg a Szibéria Ereje vezeték megépítéséről. A felek 30 évi gázszállításról állapodtak meg. A mintegy 400 milliárd dollár összértékű szerződés, mint arra Putyin a megnyitó folyamán rámutatott, minden idők legjelentősebb orosz gázszállítási szerződése.
A Gazprom a tervek szerint jövőre 5 milliárd, 2021-ben 10 milliárd, 2022-ben pedig 15 milliárd köbméter gázt szállít majd Kínába. A tervezett 38 milliárd köbméteres kapacitást 2025-ben éri majd el a Szibéria Ereje. A Rosszija 24 tévé szerint Ázsiában a gáz ára mintegy 30 százalékkal magasabb az európai szintnél.
A Gazprom a tervek szerint januárban helyezi majd üzembe a Török Áramlat, 2020 közepén pedig az Északi Áramlat 2 gázvezetéket.
Az orosz-kínai energetikai kapcsolatok fontos eseménye volt a napokban, hogy a Transznyefty által üzemeltetett Kelet-Szibéria-Csendes-óceán kőolajvezeték szerdán elérte csúcskapacitását. Ez az első, Kínába irányuló ágon évi 80 millió, a másodikon, a Kozmino kikötőjébe tartón pedig 50 millió tonna. A vezeték csúcsra járatását eredetileg 2030-ra tervezték.