Index Vakbarát Hírportál

A ruhaipar már nagyobb kibocsátó, mint a repülés és a tengeri szállítás együtt

2019. december 12., csütörtök 00:06 | négy éve frissítve

Jön a karácsony, és vele az ajándékvásárlási kényszer, meg a kínzó ötlettelenség. Az anyánknak már van mindenféle konyhai gépe, elektromos fogkeféje, végtelen mennyiségű fülbevalója, az apánk már egy évtizede hajtogatja, hogy neki tényleg nem kell semmi, de jobb híján azért tavaly is kapott egy könyvet (amit biztos nem olvasott el). A testvérünkkel próbáltunk innovatívabbak lenni, ezért vettünk neki egy új és játékínyencek szerint baromi szórakoztató társast, amit természetesen már megvett magának korábban.

Elég volt ebből, idén mindenki egy pénzzel feltöltött, ruhaboltos ajándékkártyát kap, majd levásárolják maguk, ruha úgyis mindenkinek kell.

De biztos ez?

Nem, egyáltalán nem biztos, sőt több mint valószínű, hogy a közegünkben egyetlen olyan ember sincs, akinek szigorú értelemben véve szüksége lenne bármilyen ruhadarabra. Ezt onnan gondolom, hogy

egy átlagember 60 százalékkal több ruhát vásárolt 2014-ben, mint 2000-ben, és a két időpont között a ruhaipar éves teljesítménye is megduplázódott,

miközben már 2000 környékén sem egy szál ágyékkötőben szaladgáltak az emberek (még a világ kevésbé szerencsés részein sem). Az 1,3 ezer milliárd dolláros, 300 millió embert foglalkoztató divatipar évi 53 millió tonna ruhát gyárt le, ha az eddigi tempóban folytatódik a növekedés, akkor 2050-re elérnénk a 160 millió tonnát.

Az eleve magas fogyasztási szintről induló EU-ban 40 százalékos volt a ruhafogyasztás bővülése az elmúlt évtizedekben. Oké, tehát stílusosabbak lettünk, hol a probléma? Hát ott, hogy a ruhaipar időközben a növekvő volumen miatt a világ egyik legellentmondásosabb ágazatává nőtte ki magát, és minden egyes feleslegesen megvásárolt cuccal ezt a spirált pörgetjük tovább.

Kellemetlen számok a ruhaiparról

Ha valakit a fenti számok nem győznek meg arról, hogy a divatipar és vele együtt a divatra érzékeny fogyasztó átesett a ló túloldalára, annak itt van még néhány a Business Insider gyűjtése nyomán.

Nem szeretnénk persze elhallgatni, hogy a nagy cégek is egyre inkább kezdenek odafigyelni a környezetterhelésükre. Az Adidas például eltávolítja a műanyagot a termékláncából, a Levi's a vízhasználatát csökkenti, a Nike a megújuló energia felé megy a gyártásban, a H&M visszagyűjti majd részben újrahasznosítja a ruhákat, és így tovább.

Ezek apró lépések a jó irányba, de azt muszáj látni, hogy akármennyit faragnak a jelenlegi szennyező működésmódon, itt már alapvető trendfordulóra lenne szükség. A ruhaipari kibocsátás volumennövekedése olyan esztelenül nagy volt az elmúlt két évtizedben, hogy ez nem folytatódhat így, sőt: mint a fenti számok mutatják, már a mostani szint is bőven sok a bolygónak.

És ha mégis ruhát ajándékoznék?

A probléma olyan komplex és az iparág olyan nagy, hogy egyéni fogyasztói döntéseinkkel önmagában nem fogjuk tudni megoldani a kérdést. Aki azonban mégsem szeretne részt venni a fastfashion-őrületben, annak ma már sok lehetősége van másképp megoldani a ruházkodást vagy akár a ruhaajándékozást, hogy a karácsonyhoz is visszakanyarodjunk. Az első két szabály persze, hogy mindent hordjunk a lehető legtovább, és minden darab megvétele előtt gondoljuk végig, biztosan kell-e ez nekünk vagy annak, akinek szánnánk. Ha pedig a válasz igen, akkor:

(Címlap és borítókép illusztráció: szarvas / Index)

Rovatok