Milliárdos veszteségbe lökte a Boeinget a 737 MAX típus két tavalyi légikatasztrófája, illetve az annak nyomán bevezetett repülési tilalom.
A chicagói székhelyű gyártó szerdai közleményében azt írta, hogy a kereskedelmi repülőgépek eladásából származó bevétele 2019-ben 57 milliárdról 32 milliárd dollárra esett, mivel a 2018-as évhez képest megfeleződött az átadott és kifizetett gépek száma. Tavaly konkrétan több repülőgép gyártását mondták vissza a Boeing ügyfelei, mint ahány új megrendelést gyűjtött a cég, így a 2019-as évet mínusz 87 eladott géppel zárta.
A Boeing 737 MAX típusú gépeket tavaly márciusban vonták ki átmenetileg a forgalomból, miután 2018 októberében lezuhant az indonéziai Lion Air légitársaság ilyen típusú gépe, majd öt hónappal később balesetet szenvedett az etióp légitársaság egy ugyanilyen repülője is. A két katasztrófában 346 ember vesztette életét.
A társaság a hadiipari megrendelésekkel és a szolgáltatások értékesítésével együtt is csak 76,5 milliárd dollár bevételre tett szert, 24 százalékkal kevesebbre, mint egy évvel korábban. A cég üzemi eredménye a 2018-as 4,1 milliárd dollár nyereség után tavaly 2,2 milliárd dollár veszteséget mutatott.
A Boeing az eredménykimutatásban külön nem számolt be arról, hogy a 737 MAX-ok földre parancsolása, az újbóli engedélyeztetés, az átalakítások és az ügyfelek kártérítése összesen mennyi pénzbe került eddig. A nyáron 4-5 milliárd dollárra becsülték ezt az összeget, de a gyártó a héten kénytelen volt 12 milliárd dollár hitelt felvenni a költségek fedezésére.
Vannak ugyanakkor a társaság szempontjából pozitív fejlemények is: A múlt héten sikeresen hajtotta végre első tesztrepülését a 777X "mini-Jumbó", a brazil versenyjogi hatóságok pedig kedden jóváhagyták az Embraerrel való egyesülését. Az ügyletre így már csak az Európai Unió hatóságainak kell rábólintaniuk.
(MTI)