Évi nettó 150 milliárd forintot költ el a kormány az állami cégek és részesedések fenntartására, ráadásul ez az összeg a jövőben emelkedni fog, mivel a kormány a Rail Cargo Hungaria részbeni visszavásárlásra készül – írja a Népszava. A lap szerint nagy haszon ettől az üzlettől sem várható, a Rail Cargo Hungaria Zrt. ugyanis a 2014 és 2018 közötti öt évben 5,8 milliárdos adózás utáni veszteséggel működött.
Könnyen lehet, nem arról van szó, hogy magyar cég veszteségesen működne, hanem arról, hogy a tulajdonos Rail Cargo Austria nem osztalék, hanem költségek formájában veszi ki a nyereséget a cégből, mindenesetre az utolsó teljes pénzügyi évben, 2018-ban a cég 74 milliárdos árbevétel mellett 2,6 milliárdos adózott veszteséget termelt.
2011 és 2018 között 1300 milliárd forint ment el az állami tulajdon megtartására.
Ebben az időszakban csupán egyetlen év volt, amikor az állam közel nullszaldóval meg tudta úszni az állami vagyonkezelés számláját: 2015-ben a 163 milliárd forintos kiadással szemben 158 milliárdos bevételt sikerült szembeállítani, ez a 75 milliárd forint értékű OTP-részvények eladásának volt köszönhető. Az állam a magánnyugdíjpénztári vagyon államosításával jutott az OTP-részvényekhez, ezeket értékesítette normál tőzsdei ügyeletek keretében.
Az állam kezében kevés az igazán értékes és likvid vagyon. Ezek közé lehet sorolni a Mol-pakettet, a Szerencsejáték Zrt.-t, a Hungarocontrolt, illetve az MVM Magyar Villamos Művek Zrt.-t.