Az optikák jelenleg javarészt nincsenek nyitva, ugyanakkor, ha valaki a karantén alatt ráül az egyetlen szemüvegére, akkor gyors segítségre szorulhat. Hogy segítenek a látszerészek a nehéz napokban?
A magyar lakosság fele szemüveges. Van, akinek olvasáshoz kell szemüveg, van, akinek a távolba, akad, aki váltakozva használ szemüvegeket. Többen vannak olyanok, akik csak egyetlen szemüveggel rendelkeznek, mint azok, akiknek van pótszemüvegük.
Az optikák pedig most jellemzően nincsenek nyitva (inkább csak azok, amelyeknek rendezett a gyógyászati segédeszköz forgalmazásra az engedélye), de nagyon sok olyan helyzet lehet, amikor sürgősen látszerészre van szükség. Például,
Mint azt Szabadi Zsolt, a Magyar Látszerész Szövetség elnöke az Indexnek elmondta, szervezetük, illetve a Magyar Optikus Ipartestület összefogtak, és a szakma egy országos projektet indított, amelyben ellátják a lakosság, és kiemelten a védekezésben résztvevők hirtelen felmerülő problémáit.
Az ingyenesség csak a segítségre, tehát a szolgáltatásra vonatkozik, nem a lencsékre, szemüveg-keretekre. Az, hogy regionálisan hol és ki tud segíteni, ezen az oldalon követhető nyomon.
Az optikusok, ahogyan például a magánfogászatok alapvetően egészségügyi feladatokat látnak el, de az állami egészségügyön kívül, és jelen járványhelyzetben érthető módon fokozott kockázatot jelentenek, aki csak tudja, halasztja a látogatásokat. De nem mindenki tudja, és ez a zárt ajtók mögötti, azonnali szemüvegjavítást, és egyéb segítséget jelentő önszerveződés segítség lehet.
Az optikai szakma ugyanis amúgy jelenleg szinte teljesen leállt, ennek két oka van:
A szakma amúgy nem kicsi, szinte a fogászati szakmához mérhető. Az 1200 üzletet mintegy 80 nagyobb beszállító szolgálja ki, a látszerészek, optometristák, szemorvosok, értékesítők együttesen 13-14 ezer főt jelentenek. A szakmai szövetségek megfogalmaztak egy levelet az MKIK, az ITM, a PM, és az EMMI felé, mert azt remélik, hogy a döntéshozók az optikai szakmát is beemelik a kedvezményezetti körbe.
(Borítókép: MTI/ Balaton József)