Frissítés: cikkünk korábbi verziójában a Magyar Nemzet cikkére hivatkozva azt írtuk, hogy az Egyiptomba szánt vonatok egy részét a magyar Dunakeszi Járműgyárban gyártják. Ez azonban nem felel meg a valóságnak.
Életbe lépett az orosz Transmashholding és magyar partnere, a TMH Hungary Invest az Egyiptomi Nemzeti Vasutakkal kötött szerződése, amely alapján a következő öt évben 1300 vasúti személyvagont gyártanak Egyiptomnak – írja a Magyar Nemzet. Ezzel, úgy tűnik, beindult a már évek óta rebesgetett biznisz a Dunakeszi Járműjavítót megvásárló orosz cég és az egyiptomi vasúttársaság között. Az üzletet a magyar Eximbank és az orosz Roseximbank finanszírozza.
A Transmashholdingról annak kapcsán írtunk többször is, mert a cég már szerződést kötött a magyar állammal, hogy megvásárolja a nagyrészt állami kézben, kisebbrészt dolgozói tulajdonban lévő Dunakeszi Járműjavítót. A vasúti üzemet a magyar állam ráadásul versenyeztetés és pályázat nélkül ígérte az orosz cégnek, nemzetstratégiai érdekre hivatkozva, ez a nemzetstratégiai érdek pedig az volt, hogy a 2016 óta tárgyalás alatt lévő egyiptomi megrendelés egy részét a járműjavítóban gyártsák le. A már biztosnak vett orosz–magyar üzlet még nem zárult le, a legutolsó hírek szerint a kisebbségi tulajdonos dolgozók egyelőre blokkolják az üzletet, miközben a Stadler is bejelentkezett, hogy megvenné a magyar céget.
Az egyiptomi üzletben érdekelt Magyarország londoni nagykövete, Szalay-Bobrovniczky Kristóf is, aki a Magyar Vagon Zrt. nevű cégén keresztül tulajdonos a TMH Invest Hungaryben. Szalay-Bobrovniczky korábban a Századvégnél dolgozott, és bajtársaként beszélt Habony Árpádról, akinek a társaságában le is fényképezték Londonban 2014-ben. Szalay-Bobrovniczky felesége Szentkirályi Alexandra kormányszóvivő, korábbi budapesti alpolgármester.