A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) 2,5 milliárd forintos bírságot szabott ki a booking.com online szállásfoglaló portál üzemeltetőjére, egyúttal eltiltotta a holland vállalatot az agresszív értékesítési módszereinek folytatásától.
A versenyhatóság döntése szerint a Booking.com B.V. tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot folytatott a fogyasztókkal szemben azzal, hogy többek között megtévesztően hirdette egyes szálláshelyeit ingyenes lemondási lehetőséggel, valamint agresszív, pszichés nyomással késztetett mihamarabbi foglalásra.
A Versenyhivatal 2018-ban indított versenyfelügyeleti eljárásának eredményeként három vonatkozásban találta jogsértőnek az oldalon folytatott kereskedelmi gyakorlatot:
A GVH – figyelembe véve a vállalkozás jogsértéssel érintett, magyar foglalások utáni jutalékbevételét - 2,5 milliárdos összegű versenyfelügyeleti bírságot szabott ki. A bírság kiszabása mellett az első két pontban határidő kitűzésével el is tiltotta a vállalkozást a további jogsértéstől.
Ez az eddigi legnagyobb fogyasztóvédelmi ügyben hozott bírság.
Az összeg nagyságát jól mutatja, hogy tavaly összesen mintegy 8,3 milliárd forint bírságot szabott ki a Gazdasági Versenyhivatal (GVH), a versenykorlátozó magatartás miatt kirótt bírságok összege megközelítette a 3,4 milliárd forintot, míg a fogyasztóvédelmi ügyek bírsága csaknem 4,9 milliárd forint volt összesen.
A booking.com közleményben reagált a GVH döntésére. Ebben azt írják, hogy sajnálattal vették tudomásul a döntést.
Minden, a weboldalunkon megjelenő tartalom – beleértve azt, hogyan tüntetjük fel az árakat és árazási szabályzatokat, valamint az egyes szállások szabadon álló elérhetőségét és népszerűségét, továbbá olyan elemeket, amelyek relevánsak az ügyfelek foglalási folyamatában – azt a célt szolgálja, hogy segítse ügyfeleinket. Mindig is hittünk abban, hogy fontos a fogyasztói élmény folyamatos javítása weboldalunkon és mobilalkalmazásainkban, és azért dolgozunk, hogy átláthatóságot, választási lehetőségeket és értékeket közvetítsünk fogyasztóink felé.
Az ügyféladatok és visszajelzések kétségkívül azt mutatják, hogy a felületünkön megjelenő információk rendkívül hasznosak az utazók számára. Habár csalódottak vagyunk a döntésben – mellyel így eltávolodunk nemrég megkezdett, európai uniós szintű önkéntes elkötelezettségünktől – továbbra is szoros együttműködésben dolgozunk a különböző hatóságokkal a fogyasztók érdekeiért tett fejlesztésekért a turizmusban.