A debreceni gyár cölöpözési, alapozási munkálatai és a munkaerő toborzása már zajlott, másfél hónappal ezelőtt még úgy tűnt, idén tavasszal elindul az építkezés is. Aztán a koronavírus keresztülhúzta a vállalat számításait. A BMW-nél a kereslet visszaesésével számolnak, és inkább a beruházási kiadásaikat vágják vissza, a kutatáson és a fejlesztésen nem akarnak spórolni. Egyelőre több dolog is tisztázatlan.
Elhalasztják a debreceni BMW-gyár építését – írta meg a Portfolio. Ma tette közzé első negyedéves számait a német autógyártó, a gyorsjelentés utáni sajtótájékoztatón Oliver Zipse, a BMW csoport igazgatóságának elnöke azt mondta, egy évvel elhalasztják a magyarországi beruházásukat.
„A BMW Group továbbra is elkötelezett az új, magyarországi gyáregységével szemben. A vállalat debreceni gyárának megépítése a BMW Group hosszú távú növekedési törekvéseit támasztja alá. A jelenleg kialakult koronavírus járványhelyzet feltételezéseink szerint, hatással lesz a debreceni építkezési munkálatokra, így azok lelassulhatnak. A pontos időtartam még nem került meghatározásra, de várakozásaink szerint több hónap lehet. Megértésüket kérjük, de további információt nem tudunk biztosítani" -írta megkeresésünkre Salgó András, a BMW Magyarország kommunikációs igazgatója.
Arra a kérdésünkre azonban nem kaptunk egyértelmű választ, hogy az Oliver Zipse által említett egy évvel, vagy a magyarországi képviselet által írt pár hónappal csúszik valójában az építkezés.
A projekt elhalasztásáról szóló bejelentést Szijjártó Péter Facebook-posztban igyekezett árnyalni. A külgazdasági és külügyminiszter szerint:
Az első negyedévben jelentősen csökkentek a BMW eladásai. A világgazdasági visszaesés és az autópiaci forgalom csökkenése miatt a konszern az eladásainak és eredményének további jelentős csökkenésére számít a honlapján szerdán publikált negyedéves beszámoló alapján.
Mindezek miatt a vállalat menedzsmentje erőteljes költségkontrollt vezet be, a kutatási és fejlesztési költségeken nem, a beruházásokon viszont spórolnának.
Számunkra mindig a várható kereslet a fontos, ezért egy évvel elhalasztjuk a magyarországi gyár beindítását. Alapvetően a jelenlegi helyzetben minden projektet felülvizsgálunk, ebbe beletartoznak az építkezések és a termékekkel kapcsolatos döntések is
– mondta Oliver Zipse, a BMW Csoport igazgatóságának elnöke szerda délelőtt. Nicolas Peter, a cégcsoport igazgatóságának tagja pedig hozzátette: a magyarországi üzemen kívül más projekteket is elhalasztanak.
A debreceni üzem építése az egyik legjelentősebb beruházás Magyarországon, ennél csak a Mercedes, a Mol és a Samsung beruházásai nagyobb értékűek.
Március 19-én még arról írtunk, hogy nem áll le a debreceni BMW-gyár építése, Salgó András, a BMW Group Magyarország kommunikációét felelős vezetője akkor úgy nyilatkozott: Debrecen városa jelenleg is dolgozik annak az észak-nyugati ipari parknak a kialakításán, amely a gyárnak is otthont ad majd, ennek előkészítő munkálatai pedig a terveknek megfelelően haladnak, a munkaerő-toborzás folyamatos.
A dehir.hu idén januárban közölte, hogy az Észak-nyugati Gazdasági Övezetben februárban elkezdődhetnek a BMW-gyár cölöpözési, alapozási munkálatai azt követően, hogy 240 hektáron már elkészültek a tereprendezési és földmunkákkal. A tervek szerint a területhez kapcsolódó előkészületek április végére befejeződnek, a konszern pedig már korábban bejelentette, hogy a gyár építése 2020 tavaszán kezdődhet el, de aztán másfél hónap elteltével a koronavírushoz köthető gazdasági visszaesés keresztülhúzta a vállalat számításait.
A kormány kedden, azaz tegnap adta be az Európai Biztosságnak a konvergencia programot, amiben még számoltak a beruházással: „Az elérhető információk alapján a hazánkban nagyberuházást végző vagy tervező vállalatok mind ez idáig nem jelentettek be a koronavírus-járvánnyal összefüggésben projektcsúszást, illetve felfüggesztést. Ugyanakkor fennáll a kockázata annak, hogy egyfelől a koronavírus-járvány miatti védekezés, másfelől a keresletcsökkenés következtében egyes fejlesztések megvalósítása a tervezettnél hosszabb időt vehet igénybe, illetve esetlegesen el is maradhat. Mindezeket figyelembe véve idén a beruházások átmenetileg mérséklődnek, ugyanakkor 2021-től kezdődően újra lendületet vesznek a gazdaság visszarendeződésével párhuzamosan” – írták.
A debreceni beruházást 2018 júliusában jelentették be, a kormány 14 hónapig tárgyalt az autógyárral, sokáig titkolniuk kellett a lehetséges megállapodást, még Debrecen közgyűlésének is titkosan kellett szavaznia a projektről. Közel egymilliárd euróért épült volna fel a gyár, ami ezer családnak biztosítana megélhetést, és a korábbi tervek szerint évi 150 ezer autó gyártására lenne alkalmas.
Az önkormányzat 2019 márciusában jelentette be, hogy a BMW-gyárnak is helyet adó északnyugati gazdasági övezet infrastruktúrájának kialakításával az erre kiírt pályázat nyertesének, a Market Építő Zrt.-nek 2019 őszéig kell elvégeznie a beruházás első, majd 2020 áprilisáig a második ütemét. A cég nettó 22,29 milliárd forintért vállalta a munkát.
Debrecen északnyugati gazdasági övezete ipari és infrastrukturális beruházásainak előkészítése, megvalósítása érdekében a kormányzat és a város együttműködési, támogatási megállapodást írt alá. A bejelentés szerint a kormány 130 milliárd forinttal támogatja a közúti és vasúti fejlesztéseket, valamint a közműberuházásokat.
Az új gyárral tovább erősödne az autóipar dominanciája Magyarországon, ami már eddig is az ország legfontosabb iparágának mondható. Olyannyira kiemelt iparág, hogy pár éve, a Volkswagen dízelbotránya alatt Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter még arról beszélt, hogy nem jó, ha az ország ilyen szinten függ egyetlen iparágtól.
Akkor, 2015-ben azt is közölte, hogy a kormány csökkenteni akarja a gazdaság egyoldalú függőségét az autóipar teljesítményének hullámzásától. Hogy a nyugati autóipartól való függés áldás vagy átok-e a magyar gazdaságnak, arról itt írtunk részletesebben.
Magyarországon a rendszerváltás óta van autógyártás, az első külföldi tulajdonú autógyár, a Suzuki 1991-ben kezdte el megépíteni esztergomi gyárát, egy év múlva pedig el is készült Magyarországon az első Suzuki Swift. Ugyanebben az évben az Opel szentgotthárdi gyárában is elkészült az első autó. Az Audi győri leányvállalata 1993-ban alakult, a BMW előtti legutóbbi érkező, a Mercedes pedig 2012-ben nyitotta meg a gyárát Kecskeméten.
A BMW világszerte 14 országban, összesen 30 gyárban készít BMW-, MINI-, Rolls-Royce-modelleket, valamint BMW-motorokat, járműveit több mint 140 országban értékesíti. Európában 16 gyáruk van, a debreceni a 17 üzem lenne.
(Borítókép: Oliver Zipse, a BMW Group igazgatótanácsának gyártásért felelős tagja, Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter és Papp László polgármester a BMW debreceni gyárberuházásának támogatásáról szóló megállapodás aláírásán a Debreceni Egyetemen 2018. október 12-én. Fotó: Czeglédi Zsolt / MTI)