Index Vakbarát Hírportál

Figyeld a mindenkori minimálbért, mert pórul járhatsz!

2020. május 13., szerda 14:24

Tanulságos esetről számolt be egy olvasónk, aki azért járt rosszul, mert nem vette észre, hogy megemelkedett Magyarországon a minimálbér. Kedvezményes számlacsomagjához ugyanis feltétel volt, hogy a mindenkori minimálbér kétszeresét utalja a bankhoz. Mindenkinek érdemes ellenőriznie, hogy mennyi is a minimálbér.

A keresztértékesítés kifejezetten jellemző gyakorlat a hazai biztosítói, vagy bankszektorban. Egy-egy biztosítói, vagy banki ügyfél azért kaphat a biztosítási díjából, vagy éppen a banki számlacsomagjából díjkedvezményt, esetleg a hitelénél kamatkedvezményt, mert mindenféle feltételt vállal az adott pénzügyi csoportnál.

Ezekben az ajánlatokban a bankoknál például olyan elemek szoktak előfordulni, hogy kedvezőbb feltételeket kap az, akinek

Minimálbérhez kötve

A következő történetben előforduló konkrét gyakorlat is bevett, vagyis a bank sokszor úgy határozza meg, hogy milyen jövedelemnek kell a bankhoz érkeznie, hogy nem a fizetés átutalását követeli meg, hanem egy, a minimálbérhez viszonyított fix összeget.

A Budapest Bank Zéró csomagja  például a mindenkori nettó minimálbér kétszeresét, elektronikus (és nem postai, papíralapú) számlakivonatot és 30 ezer forint havi vásárlást írt elő a kedvező díjakért.

Ahogy egyik olvasónk írja, mivel ez az összeg (a mindenkori nettó minimálbér) 2019-ben még 100 ezer forint alatti volt, a Budapest Bank 2019-ben konkrétan 198 170 forint havi összeg számlára érkezését írta elő. Olvasónk ezért beállított havi 200 ezer forint állandó utalást egy másik számlájáról.

Csak aztán 2020-ban ez az összeg, a nettó minimálbér megemelése miatt, felkúszott 214 130 forintra. Ezt a változást az ügyfél nem vette észre (a bank sem küldött ilyen értesítést), a havi 200 ezer forint utalás pedig már nem felelt meg a bank követelményeinek, ezért a bank beterhelte a magasabb tételeket.

Rossz optika

Mindez azért került most különös optika alá, mert az MNB 2020. március 18-án bejelentette, hogy azonnali lépéseket tesz a lakosság megsegítésére. Ebből a közleményből a lakossági fizetési haladék (vagyis a moratórium) volt a legemlékezetesebb, de az MNB egy kevésbé feltűnő, de szintén fontos ajánlást is tett. Idézzük.

az MNB elvárja a bankoktól, hogy az elkövetkező 6 hónapos időszakban az olyan árazási struktúrájú számlacsomagoknál és hiteltermékeknél, amelyeknél az árazás az ügyfél adott banknál vezetett bankszámlájára beérkező utalások összegéhez kötött, ne alkalmazzák az utalások elmaradása esetére rögzített díj- és kamat emeléseket.

Mégis alkalmazták

A Budapest Bank – ráadásul állami szereplőként - mégis alkalmazta, ami az ügyfelet nagyon meglepte. Természetesen a bank logikája lehetett az, hogy a két dátum csak véletlenül csúszott össze, vagyis bár a bank elsőként a márciusi átutalást kevesellte, de a minimálbér változása valójában nem a koronavírushoz kötődik, hanem az év elejéhez.

Az MNB segítsége vélhetően elsősorban azok felé irányult, akik elvesztik a munkájukat, ezért nem érkezik jövedelmük a bankhoz, de azért mégis morbid, hogy éppen az állami bank érvényesít egy kifejezetten az MNB ajánlásával szembemenő tételt úgy, hogy az ügyfél csak figyelmetlenség, vagy tájékozatlanság miatt nem felelt meg a 214 130 ezer forintos utalásnak, csak a 200 ezer forintnak.

Főleg a hiteleknél számít

Ez a kérdés lehet nagyon hangsúlyos is. Képzeljük el, hogy valakinek egy méretesebb lakáshitel kedvezményes kamata kötődik a minimálbér átutalásához.

Ha ez az ügyfél moratóriumot kért, lehet, hogy 7 hónapig azért ketyeg neki akár 1 százalékkal nagyobb kamat, mert elcsúszott a minimálbéres feltételen, de észre sem veszi, mert csak a későbbi fizetések összege lesz nagyobb.

Elutasított panasz

Ebben a konkrét esetben a bank nem méltányolta az ügyfélpanaszt, mint levelükben írták

ez 2020. február 29-e óta van érvényben, emiatt nem tapasztalt díjterhelést az előző hónapban... ...az eset kapcsán banki hiba ténye nem bizonyosodott be”

Természetesen a banknak abban igaza lehet, hogy jogilag biztosan nem kötelező szólni arról az ügyfeleknek, ha megemelkedik a minimálbér, vagy jogilag nem kötelező az MNB ajánlását sem követni.

A józan ész azonban azt mondja, hogy egy-egy ilyen eset empatikus kezelése sokkal, de sokkal többet tesz egy bank reputációjáért és a hosszabb távú ügyfél-lojalitásért, mint a szerződésszerű elutasítással realizálható pár ezer forint.

Mindenesetre akinek ilyen hitele, vagy számlája van, gyorsan érdemes ellenőrizni, hogyan is áll a minimálbér egyszeresének, kétszeresének, háromszorosának átutalásával.

(Borítókép: Huszti István / Index)

Rovatok