A Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete (NiT Hungary) az államhoz fordul, mert túl olcsónak ítélnek meg egyes külföldi versenytársakat, szerint ez csak valami törvénysértéssel lehetséges, írja az MTI a közleményükre hivatkozva. Szerintük
veszélyes árverseny tapasztalható a közúti árufuvarozásban, a magyarországi exportfuvarok mintegy harmadát áron alul viszik el a román fuvarozók.
A szervezet arra panaszkodik, hogy már tavaly év vége óta azt látják, hogy az olcsóbb áron fuvarozó, sokszor szabálytalanságok sorát vállaló román kamionosok kiszorítják a hazai cégeket a magyar piacról. Az árverseny a koronavírus-járvány időszakában még inkább kiéleződött.
Szerintük például ponyvás szállítás esetén a magyar fuvarozók kilométerenként 0,85-0,9 euró díjjal számolnak, a román cégek ennél olcsóbban, vélhetően 0,5-0,75 euró kilométerenkénti díjon viszik el a fuvarokat.
Dittel Gábor, a NiT Hungary ügyvezető főtitkára szerint a külföldi és a hazai szolgáltatók költségelemeiben mindeddig nem lehetett kimutatni olyan markáns különbséget, ami ekkora eltérést eredményezhet a fuvardíjakban. Ezért
azt feltételezik, hogy olyan szabálytalanságok sora áll a háttérben, amelyekkel a román vállalkozások nem akadnak fenn a hatósági ellenőrzéseken.
Így egye magyar vállalkozóknak már olyan árat kéne kínálniuk, ami mellett nem is érné meg nekik fuvarozni.
Külön zokon veszik, hogy a román fuvarozókat jellemzően multinacionális cégek és szállítmányozási vállalatok választják. Annak ellenére, hogy
az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) korábban ajánlást tett közzé, amely szerint a hazai közúti közlekedési szektorra nehezedő rendkívüli kihívásokra tekintettel különösen fontos, hogy aki teheti, magyar fuvarozó céget válasszon áruja szállíttatásához.
A NiT Hungary tagvállalataitól érkező visszajelzések alapján azonban nem tapasztalható változás, sok cég még mindig a román, lengyel, bolgár, litván fuvarozókat választja a magyarokkal szemben. Az érdekvédelmi szervezetek véleménye szerint a magyar hatóságok állandó és következetes ellenőrzései, valamint az elektronikus fuvarlevél bevezetése javíthatnának a helyzeten