A Wizz Air részvényesei felléphetnek a vezérigazgató Váradi Józsefnek szánt 188 millió forintos bónusz ellen, amelyet annak ellenére megkaphat a cégvezető, hogy nem teljesültek a márciussal véget ért pénzügyi év célkitűzései, ráadásul állami támogatást és banki finanszírozási lehetőségeket is felhasználtak, valamint a társaság a koronavírus miatt elbocsátott ezer embert.
A Times szerint három vállalatirányítási csoport is aggodalmát fejezte ki a bónusz miatt a Wizz Air július 28-án esedékes éves találkozója előtt. Az Investment Association nevű brit kereskedelmi testület vörös figyelmeztetést adott ki, ezzel jelezve a vállalatirányítási problémákat. Az Institutional Shareholder Services és a Glass Lewis tanácsadócégek azt javasolták a befektetőknek, hogy kifizetés elfogadása ellen szavazzanak.
A brit szervezetek jelentéseit az magyarázza, hogy a Wizz Air részvényeit öt éve jegyzik a londoni tőzsdén, noha a cégnek Budapesten van a központja, és a társalapító Váradi József vezeti.
A fapados légitársaság Váradinak 188 millió forintos - 532 714 eurós - bónuszt ítélt meg az elmúlt 12 hónap teljesítménye után az évi összesen 2,8 millió eurós fizetési csomag részeként, noha a vállalat 281,1 millió eurós nyeresége elmaradt a bónuszrendszerben célként megjelölt 294 millió eurótól. Amúgy elég erős évet zárt a Wizz Air, egészen addig, amíg márciusban be nem ütött a Covid-19, ami miatt világszerte leállt a légi közlekedés.
A Glass Lewis szerint korlázotni kell azon vezetők kifizetéseit, akik vállalati finanszírozási eszközöket használtak, és tekintettel kell lenni az elbocsátásokra. Az Institutional Shareholder Services arra mutatott rá, hogy a kitűzött célokat nem szabadna módosítani. Ezzel szemben a Váradi javadalmazásáról döntő bizottság azzal érvelt, helytelen lenne, és a részvényeseknek sem áll az érdekében, hogy az utolsó márciusi hónap rendkívüli eseményei legyenek a meghatározók.
A Wizz Air a megkeresésünkre közölte, hogy Javadalmazási Bizottsága kiemelt figyelmet fordít a teljesítmény alapú díjazásra, és arra mutattak rá, hogy a légitársaság bármely mérőszám alapján a legjobban teljesít az ágazatban.
A 2020-as pénzügyi évre vonatkozó célt csak a 2021-es pénzügyi évet érintő, nem hatékony repülőgép-üzemanyag fedezeti veszteségek miatt nem sikerült elérni, és ennek a hátterében a járvány miatt bevezetett utazási korlátozások álltak. Ezeket a veszteségeket még a 2020-as pénzügyi évben kellett elkönyvelni, és a célszám elérésének más akadálya nem volt - mondta a cég.
A Wizz Air arra is rámutatott, hogy 2014 óta 1600-ról közel 5000 főre (a 19%-os csökkentés után 4000 főre) növelte munkatársai számát, és a válságból való kilábalás, valamint a további növekedés nyomán célja, hogy visszavegye munkavállalóit.
Azért, hogy a vállalat irányításában a középszerűséggel szemben a kiválóság érvényesüljön, a Javadalmazási Bizottság számára kulcsfontosságú, hogy megőrizze az olyan tehetségeket, mint az ügyvezető igazgató. Ez éles ellentétben áll azokkal a légitársaságokkal, amelyeknek piaci értékük többszörösére rúgó, feltételek nélküli, és nem is mindenki számára elérhető kormányzati támogatásra volt szükségük az életben maradáshoz.