A Magyar Közlönyben szerdán megjelent a kormány előző nap hozott határozata a környezetbarát budapesti járműbeszerzés támogatásáról. A kabinet döntésében leszögezi: a kormány kifejezetten támogatja, hogy Budapest Főváros Önkormányzata meglévő 61 milliárdos, szabad felhasználású hitelkeretéből 100 új trolit és villamost vásároljon a budapesti tömegközlekedés fejlesztése részeként.
Csattanós és gyors választ kapott a kormánytól a BKK a járműbeszerzéssel kapcsolatos felvetésére. A Magyar Közlöny 238. számában ugyanis egyetlen kormányhatározat található, amely arról szól, hogy
a kormány hozzájárulását adja ahhoz,
hogy az Európai Beruházási Banknál (EIB) a Fővárosi Önkormányzat rendelkezésére álló szabad, 61 milliárd forintos hitelkeret terhére haladéktalanul megkezdje 51 darab opciós jog alapján kedvezményesen elérhető környezetbarát trolibusz és szintén 51 darab villamos beszerzését.
Varga Mihály pénzügyminiszter az MTI-nek elmondta, jó hír a budapestieknek, hogy a világ legnagyobb hitelminősítő intézete, az amerikai Moody's szeptember végén jó bizonyítványt adott a főváros pénzügyi-költségvetési helyzetéről.
A Moody's szerint Budapestnek nagyon szilárd a likviditási helyzete és ellenállóképes a gazdasága, ezért stabilról pozitívra minősítette fel pénzügyi értékelését. Varga Mihály hozzátette: nagyon sok város örülne annak, ha 224 milliárd forintnyi szabad pénzállománya lenne, ahogy azt Budapest esetében a Magyar Államkincstár adatai rögzítik.
Budapestnek van 224 milliárd forint szabad pénzállománya, 61 milliárdos fejlesztési hitele és a kormány még 60 milliárd forint budapesti városfejlesztés magára vállalására és megvalósítására is javaslatot tett a városvezetésnek. Így bőségesen meg van a fedezete a járműbeszerzési program folytatásának, új trolik és villamosok megvásárlásának
- fogalmazott Varga Mihály.
Fürjes Balázs, Budapest fejlesztéséért felelős államtitkár emlékeztetett: a kormány megerősített támogatásával folytatódhat a budapesti járműpark korszerűsítése. A városvezetés megkapta, amit kért, így beszerezheti a trolikat és villamosokat, a kormány támogatja ebben. Politikai viták ide vagy oda, a budapestiek érdekében kutya kötelességünk az együttműködés" - mondta.
Ismeretes, hogy október végén még azon civakodott a főváros vezetése és a kormány képviseletében Fürjes Balázs, hogy milyen forrásból is biztosítsák a november végén lejáró opciós vételi lehetőségű járműbeszerzésre szükséges összeget. A kormány első körben elutasította a főváros terveit, majd pár napig hallgatott a másik kompromisszumos javaslat, az EIB-hitelkeret ilyen célú felhasználásával kapcsolatban. A jelentősebb önkormányzati hitelfelvételt ugyanis már évek óta, az önkormányzati adósságkonszolidáció óta kormányengedélyhez kötik.