Megérzik a járvány második hullámát a hazai kis- és középvállalkozások, egy felmérés szerint kis részük legfeljebb egy hónapot fog kibírni a korlátozások alatt, aztán tönkremegy. A nagyobb cégek jellemzően optimistábbak kisebb társaiknál.
Alábbhagyott a hazai mikro-, kis- és középvállalkozások bizakodónak mondható várakozása a K&H kkv bizalmiindex-kutatás harmadik negyedéves adatai alapján. Az index az előző negyedévhez képest jelentősen, 5 ponttal mérséklődött, így jelenleg 7 ponton áll.
A kutatás rámutat: bár az index értéke visszaesett, a hazai kkv-k egy évre előremutató várakozásai összességében még mindig pozitívak.
Az előző negyedévi 12 ponthoz képest visszafogottabb kilátások hátterében a járvány második hulláma állhat, bár a november 11-én életbe lépő kormányzati szigorítások várhatóan még inkább negatívan befolyásolják majd az eredményeket.
Romlott továbbá a vállalati hitelkamatokra vonatkozó várakozás, emellett kevesebb uniós forrással és növekvő közterhekkel számolnak a cégek, saját pénzügyi kilátásait ugyanakkor kedvezőbbnek ítéli meg a kkv-szektor.
Közben 280 magyar kkv bevonásával készített felmérést a MiniCRM. Ebből az derült ki, hogy a kis- és középvállalkozások 8 százaléka legfeljebb egy hónapot bír ki olyan szintű korlátozások közepette, mint amit Orbán Viktor miniszterelnök bejelentett.
A kkv-k 9,4 százalékánál szinte biztosan szükség lesz elbocsátásokra, további 24 százalékuk nem tartotta elképzelhetetlennek ezt a kimenetet, arra az esetre, ami most bekövetkezett – derül ki a felmérésből.
Az ijesztő képet némiképp árnyalja, hogy a nagyobb cégek jellemzően optimistábbak a kisebbeknél, így az elbocsátási hullám talán kevesebb munkavállalót érint.
A legalább 50 főt foglalkoztató cégeknek csak alig több mint 10 százaléka számolt be jelentős tavaszi árbevétel-csökkenésről, a legfeljebb 10 főt foglalkoztatók körében viszont ez az arány 46 százalék.
Két felmérést is bemutatott nemrég a Magyar Telekom. Ezekből az derült ki, hogy a hazai kkv-szektor mára nagyjából megértette, hogy a digitális fejlesztések hiányában képtelenek talpon maradni, főleg egy Covid–19-hez mérhető válság idején. A Facebook-jelenlét teljesen alap, szinte elavultnak mondható, inkább az Instagram pörög – legyen szó egy autószerelőről vagy fodrászról. A vásárlók szinte mindent azonnal akarnak, terméket és válaszokat egyaránt.