A koronavírus ellenére vagy épp annak köszönhetően hatalmas ütemben növekszik az elektronikus kiskereskedelem. A trend évről évre hasonló, viszont a járványhelyzet jelentősen átalakította a vásárlási szokásokat.
Az e-commerce 2019-es hazai teljesítményét 625 milliárd forintra becsülik a szakértők, ami 16-17 százalékos növekedést jelentett az előző évhez képest. Idén viszont ennél is nagyobb emelkedést várnak.
25 százalék körüli növekedésre számítunk, de ez az érték akár a 30 százalékot is elérheti. Már látjuk azt, hogy a következő években lassulni fog a növekedés üteme, ahogy közeledünk a nyolcmillió hazai internetfelhasználóhoz, és lassan elérjük a növekedési plafont
– mondta a Retargeting.Biz online marketingszakértője. Nótin Szabolcs szerint két ellentétes hatás mozgatja a piacot: egyrészt az emberek komoly spórolásba kezdtek a vírus második hullámával járó bizonytalanság miatt, másrészt viszont sokan igyekeznek elkerülni a fizikai boltokat és inkább a webshopokat részesítik előnyben. A magyar e-kereskedelem emiatt nyertesként fog kijönni a jelenlegi válságból.
A GKI Digital kutatása szerint már a járvány előtt is egyre gyakrabban rendeltek az emberek az interneten keresztül friss árut és készételeket, valamint kényelmi termékeket. Erre a koronavírus szülte helyzet csak ráerősített, a legnépszerűbb árucikkek a tartós és száraz élelmiszerek és a vegyi áruk voltak a márciusi karantén ideje alatt.
Az Országgyűlés Hivatala által kiadott Infotablón jól látható, milyen jelentős növekedésen ment keresztül az e-kereskedelem. 2019 első negyedévében 8,5 millió rendelést adtak le a hazai webshopokban, 2020 ugyanezen időszakában már 9,9 milliót.
Nemcsak a rendelések száma, hanem az értékük is emelkedett, 2019 első negyedévében 123,2 milliárd forintot költöttek a magyarok, 2020 hasonló időszakában pedig 21,4 százalékkal többet, majdnem 150 milliárdot
– emelte ki a szakértő. Nótin Szabolcs hozzátette, hogy karácsonykor szokás szerint a szórakoztató elektronikai, számítástechnikai és ruházati termékek iránt várható nagyobb kereslet, de a vásárlók fokozott tudatossága és spórolása visszafoghatja kissé a növekedést.