A brit autógyártók és autókereskedők szövetsége (SMMT) szerint 2025-ig 55,4 milliárd font (csaknem 23 ezer milliárd forint) termeléskiesést okozna a brit autóiparnak, ha nem születik megállapodás az Egyesült Királyság és az Európai Unió jövőbeni kereskedelmi kapcsolatrendszeréről, mert akkor a Kereskedelmi Világszervezet (WTO) szabályozása lép életbe. Az SMMT tanulmánya szerint,
ha a WTO-szabályrendszer alapján vámakadályok emelkednek a kétoldalú autókereskedelem elé, az a brit és a kontinentális autóiparnak együtt 110 milliárd euró kárt okozna
– jelentette az MTI londoni tudósítója.
A koronavírus-járvány gazdasági sokkja miatt a teljes európai autószektor – a brit ágazatot is beleértve – máris százmilliárd eurós veszteséget szenvedett el. Az SMMT elemzése szerint a WTO-vámok átlagosan kétezer fonttal (810 ezer forinttal) emelnék a Nagy-Britanniában gyártott elektromos autók árát az EU-piacokon, és 2800 fonttal nőne az uniós országokból importált autók nagy-britanniai kiskereskedelmi ára.
Az Egyesült Királyság január 31-én kilépett az EU-ból. Távozásának napján 11 hónapos, vagyis december 31-ig tartó átmeneti időszak kezdődött azzal a céllal, hogy legyen idő a megállapodásra a majdani kétoldalú kapcsolatrendszer feltételeiről, mindenekelőtt egy szabadkereskedelmi egyezményről. Erről jelenleg is folynak a kétoldalú tárgyalások, és bár vannak hírek bizonyos előrelépésről, mindkét fél hangsúlyozza, hogy egyes sarkalatos fontosságú kérdésekben továbbra is jelentősek a nézetkülönbségek.
(Borítókép: Vauxhall gyár Angliában. Fotó: Colin McPherson / Getty Images)