Van mi miatt aggódni, ha a szállítandó árumennyiséget és a szállítási kapacitást hasonlítjuk össze a karácsony közeledtével – írta a Napi.hu. Mihály Attila, a Trans-Sped Csoport légi-tengeri szállítmányozási osztályvezetője szerint a közúti, légi és tengeri fuvarozási partnereik kapacitásaiban jelentős csökkenést okoz a pandémia, illetve a bevezetett korlátozások. Tehát idén nem a klasszikus forgatókönyvvel kell készülniük a jellemzően önerős logisztikai fejlesztésekre támaszkodó hazai webáruházaknak.
A kereskedők számára az e-kereskedelemben megjelenő ünnepi csúcsok kezelése már a koronavírus előtt is hatalmas kihívást jelentett nem csupán Magyarországon, hanem akár az amerikai piacon is. A webáruházakat működtető kereskedők számára jelentős terhet jelent a logisztikai folyamatok felépítése és hatékony működtetése. Havi pár ezer csomag fölött profi logisztikai tudás nélkül, házilag fejlesztett raktári irányítási rendszerekkel, megfelelő eszközök nélküli raktárakkal drága, lassú és kevésbé hatékony lesz a termékek tárolása és a fogyasztókhoz eljuttatása – írta a lap.
Magyarországon az e-kereskedelmi kiszolgálást a nyugati mintától eltérően nem néhány nagyobb szolgáltató fedi le, hanem a kiskereskedelmi vállalkozások jellemzően önerőből fejlesztik az e-kereskedelemre delegált raktárakat és személyzetet. Szántó Lajos, a Trans-Sped szállítmányozási igazgatója szerint főként a nem EU-s országokkal bonyolított áruforgalomban okozhat fennakadást, hogy elfogynak az egyébként éves kvóta alapján kiosztott fuvarozási engedélyek. A Távol-Keletről érkező áruk szállítását nehezíti a szűkös konténerkapacitás.
Az unión belül a járvány miatti közúti szállítás iránt nő a kereslet, de ezt is nehezíti, hogy számos országban visszaállították a határellenőrzéseket. A hiányzó brexitszabályozás okozta logisztikai gondokról nem is beszélve: számos vállalkozás igyekszik még a januári vámkáosz előtt megrendelni és leszállíttatni a brit árukat.
A lap összegyűjtötte a fogyasztók számára legfontosabb időpontokat is, ameddig még gondolkodhatnak a netes rendelésekben, ha biztosra mennének a karácsonyi vásárlással. E szerint a Távol-Keletről már csak légi szállítás esetén érdemes legfeljebb november végéig rendelni, az európai webshopok 30 napos kiszállítási ígérete már kockázatos. Hazai online kiszállítást pedig legkésőbb december 16-ig érdemes bevállalni, ha az adott termék biztosan van készleten az adott webshopban.