Hatalmas veszteségek érik a légitársaságokat a koronavírus-járvány miatt, a második világháború óta nem került ilyen mély gödörbe a légi közlekedés. A menetrend szerinti légi forgalom csaknem teljesen leállt márciusban, és bár a nyáron volt némi javulás, az újabb korlátozások miatt egyre nehezebb helyzetben vannak a légitársaságok – nagyjából harmadára esett a globális utasforgalom 2020-ban.
Néhány részvény azonban így is jól teljesít, a Ryanair árfolyama már pluszban van, a Wizz Air részvényei pedig történelmi csúcsot döntöttek az év eleje óta.
A kilábalás viszont rendkívül lassú lesz, az utasforgalom várhatóan 2024 környékén térhet vissza a járvány előtti szintre. A vakcina megjelenése valamelyest felgyorsíthatja folyamatot, és már 2021 második felében megdobhatja a bevételeket, míg az év végére megállhat a készpénzégetés a szektorban – írja a portfolio.hu. Ettől függetlenül veszteséges maradhat a piac, és a bevételek is csak a felét érhetik el annak, amit 2021-re jósoltak a járvány előtt.
A légitársaságoknál 118 milliárd dolláros veszteség várható idén, míg jövőre 38 milliárd dolláros.
A befektetők szerint a járványhelyzet nyertesei hosszú távon a diszkonttársaságok lehetnek.
Jelenleg a kínai légitársaságok vannak a legjobb helyzetben, mivel a belföldi utasforgalom már csaknem teljesen helyreállt, és ismét tudnak készpénzt termelni, ráadásul a teherszállítás is lendít az állapoton.