Keményen mozgatja a webáruházak forgalmát a járványveszély, és nemcsak felfelé, hanem lefelé is – írja közleményében a blokkk.com. A kereskedelmi szakportál összesítése szerint pénzünk 10 százalékát költjük el különféle webshopokban.
A webáruházi költekezés növekedésének üteme követi a járvány hullámzásait is.
Azokban a hónapokban mutatott nagy eltérést a statisztika, amikor nagy volt a baj. A portál hozzáteszi, hogy a járvány miatt korlátozni kellett a hagyományos boltok nyitvatartását, vagy éppen be is kellett zárni őket, így a sürgős vásárlásoknál nem is volt más választása a vásárlónak, csak az online rendelés.
Az elmúlt években egyébként évről évre 30-40 százalék közötti ütemben ugrott a webáruházi költekezés, a 2019-es webáruházi növekedés 40 százalék volt.
web (2020) | web (2020/2019) | bolt (2020) | web/bolt | |
január | 69 | 30 % | 717 | 9,6 % |
február | 64 | 31 % | 742 | 8,6 % |
március | 83 | 49 % | 829 | 10 % |
április | 114 | 104 % | 698 | 16,3 % |
május | 92 | 49 % | 783 | 11,7 % |
június | 77 | 37 % | 830 | 9,3 % |
július | 75 | 20 % | 861 | 8,7 % |
augusztus | 73 | 24 % | 853 | 8,6 % |
szeptember | 88 | 37 % | 802 | 10,9 % |
október | 95 | 40 % | 849 | 11,2 % |
1-10 hónap összesen | 829 | 42 % | 7964 | 10,4 % |
Forrás: blokkk.com, KSH (milliárd forint, 2020/2019: kiigazítatlan volumenindex, előző év azonos időszakához képest) / web: webáruházak, bolt: kiskereskedelem, élelmiszer és iparcikk, de web és üzemanyag nélkül, folyó áras adatok |
A pénzünk 85 százalékát még a korlátozásokkal sújtott időszakokban is a hagyományos boltokban költjük – derül ki a közleményből. „A webáruházi vásárlások arányát a boltos élelmiszeres és iparcikkes vásárlásokhoz mérve egy olyan kép rajzolódik ki a statisztikában, hogy száguldanak ugyan a webáruházak, a járványos időszakokban pedig nagyobb sebességre is kapcsolhatnak, de a vásárlók a pénzük nagyobb részét a nyugtát adó boltos pénztárakban hagyják.”
Mint írják, ez az arány 2019-ben 8,1 százalék volt, ami 2020 elején tovább emelkedett, de továbbra is a 10 százalékos szint alatt mozgott. A márciusi spájzolás és az iparcikkes boltok nyitvatartásának 15 órás korlátozása viszont megmozgatta a webáruházakat, és az 50 százalékos növekedés feljebb húzta a vizsgált részarányt 10 százalékra. A webpiac áprilisi duplázása pedig már 16 százalék környékére tornázta a pénztárcánkban a webáruházakat a költekezés súlyát nézve – ekkor már a többi bolt zárva volt. A nyári hónapokban enyhült a járványveszély, a vásárlók pedig visszatértek a boltokba, így esett is a webáruházak részaránya, visszacsúszva a 10 százalékos szint alá. Szeptembertől ismét súlyosbodott a járvány, és a vásárlók is váltottak az őszi hónapokban, visszatérve a webáruházakhoz.
(Borítókép: Shutterstock)