Továbbra is a virsli a legnépszerűbb húskészítmény a fogyasztók körében, a kategória forgalmából mintegy 20 százalékkal részesedik, és éves forgalma 30-35 ezer tonna körül mozog – mondta Éder Tamás, a Magyar Húsiparosok Szövetségének társadalmi elnöke az MTI-nek.
Éder Tamás elmondta, némileg csökkent a magasabb hústartalmú, nem műbélbe töltött, drágább virslik iránti kereslet, holott az év végén hagyományosan 20-25 százalékkal többet vásárol a lakosság ebből a termékből.
Idén viszont a fogyasztók inkább az előrecsomagolt termékeket, vagyis az önkiszolgáló pultokon hozzáférhető virsliket vásárolják,
ezek részesedése 80 százalék körül alakul.
Ezen termékek népszerűségét erősítette a pandémia miatt fokozódó fogyasztói óvatosság – mutatott rá a szakember, aki szerint a járvány a ludas abban is, hogy
a húskészítményeket előállító magyarországi vállalkozások termelésének volumenindexe várhatóan 10 százalék körüli visszaesést mutat majd az előző évhez képest,
mivel a vendéglátóipar leállása és a közétkeztetés beszűkülése csökkenő keresletet eredményezett a belföldi és az exportpiacokon egyaránt. Ezzel együtt az ágazatban tevékenykedő cégek éves árbevétele 200 milliárd forint körüli.
Nehézséget okoz az afrikai sertéspestis terjedése is, amelynek megjelenése Németországban az unión kívüli exportlehetőségek beszűkülését okozta, ennek következményeként ideiglenes túlkínálat alakult ki, ami elég súlyos piaci zavart eredményezett.
Éder Tamás elmondta, hogy az idei első fél évben még az áremelkedés jellemezte a húskészítmények, így a virslik piacát is, mivel az élő sertések ára ebben az időszakban a világpiaci folyamatok miatt Magyarországon is magas volt. Ugyanakkor a második fél évben ez a tendencia megfordult, annál is inkább, mert a pandémiás helyzet okozta gazdasági nehézségek miatt a fogyasztók árérzékenysége erősödött.