A felvetésre, miszerint valaki egy matraccal próbál meg átkelni az Atlanti-óceánon, százból kilencvenkilenc ember az öreg székely fordulatával reagálna: remélhetőleg ez komoly, mert viccnek azért durva volna. Egy tatabányai illetőségű férfi is a 99 ember egyike, abban különbözik a többiektől, hogy nemcsak komolyan gondolja, de meg is kísérli.
2021 nyarán egy speciális gumimatraccal vág neki az Adriai-tengernek, majd a Földközi-tengerről az Atlanti-óceánra kijutva megcélozza New Yorkot.
Keressük a jelzőket a tervére, az abszurd talán a legkevésbé udvariatlan, ám az előkészületek igenis racionálisan zajlanak, előrehaladott állapotban vannak. Ott viszont még nem tart az expedíció, hogy a férfi felfedje kilétét, ezért a Minerva Kiadó ügyvezetőjén, Dési Péteren keresztül tudtunk érdeklődni a részletekről. A kiadó anyagilag is támogatja az egészen extrém túrát, és az átkelési kísérlet kommunikációját is intézi.
Az illető egyelőre inkognitóban kíván maradni, tekintettel arra, hogy pillanatnyilag a szponzorokkal folyik az egyeztetés, és csak abban az esetben kíván előlépni, ha már megvan az anyagi, illetve technikai háttere a túrának. Két szponzor már biztos: az egyik a DNA Plus Humángenetikai Centrum, a másik a Minerva Kiadó
– vázolta a terveket Dési Péter. Egyelőre a szponzori szerződéskötések előkészítése zajlik.
Az anonimitásba burkolózó matracos „úttörő” idén nyáron indul a Splittől mintegy 40 kilométerre fekvő, Adria-parti Rogoznicából. A számítások szerint innen 120-130 nap alatt jut el a végcélig, ami New York.
A gumimatrac, mellyel útra kel, nem az a típus lesz, amivel lebattyogunk a Balaton-partra, s 2-3 órát ringatózunk rajta a vízen. Két egységből áll majd: egy nagy, hatszemélyes, szabványos anyagú gumimatracból, valamint egy kisebb, fekvésre és evezésre alkalmas részből. A kettőt egy karbonból készült keret köti össze.
A nagyobb gumimatrac lesz a „nappali”, a „konyha” és a „kamra”. Ezen lehet pihenni, akár étkezni, s itt helyezik el az élelmet, a leengedhető kormányt, a mentőszigetet, a műszaki felszereléseket és a tartalék ruhákat. A kisebbik matrac lesz a „dolgozószoba”, kézzel, hason fekve lehet majd evezni rajta.
A monitor jellegű műszerek száma még változhat, de GPS, radar és egy kombinált műszer biztos lesz a matracon. A kapcsolattartáshoz rendelkezésre áll műholdas és VHF-rádió, az ezekhez szükséges antenna, meg egy radarvevő, ami valószínűleg az árbócra kerül. Igen, árbóc is lesz a matracon, illetve „két zászlórúdszerűség is, az egyik csúcsán lámpával”. A technikai eszközök működéséhez szükséges áramot akkumulátor, illetve napelem fogja biztosítani.
A rutinos, óceáni átkelésben világrekorder Rakonczay Gábort január elején hat nap után kellett kimenteni, amikor egy SUP-pal próbált eljutni a Kanári-szigetekről Antiguára. Az extrémsportolóval a Sportcastban beszélgettünk.
Az ő vesztét többek között az okozta, hogy kihűlt, és teljesen kimerült a kialvatlanság miatt, hisz a SUP-on nem volt sem kabin, sem egy olyan szél- és hullámvédett tér, ahol több órát tudott volna nyugodtan pihenni. A kabin tehát kulcskérdés az ilyen típusú vállalkozásoknál, a matracon mégsem lesz ilyen. Ám van B megoldás.
Kabin ugyan nincs a »hajón«, de a keret úgy lesz kialakítva, hogy a nagy matracra komoly tárolódobozokat lehessen rögzíteni, illetve ahhoz ki is tudja kötni magát a hajós, így akár pihenni is tud. A matracot kézi erővel is lehet majd hajtani, de az áramlat is segíteni fogja a haladást, ugyanis lesz rajta egy kerethez rögzített kis génua, hogy amikor lehetséges, akkor a szél ereje is kihasználható legyen
– adta tudtunkra a leendő kapitány. A génua az orrvitorla egyik típusa.
A hajós különböző energiaszeleteket és vízben oldódó „hegymászóételeket” visz magával az útra, az édesvíz előállítását egy speciális berendezés biztosítja.
Egyelőre ennyit sikerült megtudnunk a titokzatos, de annál izgalmasabb, extrém túráról. Amint kapunk új információkat, fotókat vagy bármilyen látványtervet a matracról, rögvest jelentkezünk.