Másfél évvel ezelőtt, 2019 júliusában jelentette be Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter, illetve Matteo Salvini akkori olasz belügyminiszter, hogy aláírták a szerződést, Magyarország 131 millió eurós projekt keretében tengeri kikötőt és kijáratot szeretne létesíteni az olaszországi Triesztben. A magyar állam a terület mellett üzemeltetési koncessziót is vásárolt.
Sokáig azonban nem történt előrelépés, mivel nem teljesültek bizonyos feltételek a szerződés megkötéséhez és az adásvétel lebonyolításához. Ez egészen mostanáig tartott, a külügyi tárca ugyanis megerősítette a HVG-nek, hogy 2020. december 17-én sikerült lezárni az ügyet, és az Adria Port 100 százalékos tulajdonába került a koncessziót birtokló Aquila nevű olasz cég, így Magyarországnak újra van tengeri kikötője.
A tulajdonosi jogokkal rendelkező külügyi tárca december 17-én 1,8 millióról 16,8 millió euróra emelte az Adria Port Zrt. tőkéjét, amely céget erre a projektre hozta létre a magyar állam.
Magyarország 300 méter hosszú partszakasszal rendelkező 32 hektáros területet vásárolt, amelyet a magyar vállalkozások használhatnak exporttevékenységükre. Ennek a mennyisége várhatóan kétmillió tonna lesz évente, ám arra még várni kell, hogy hajóforgalom legyen a kikötőben. Ehhez előbb kármentesíteni kell a területet, valamint örökségvédelmi eljárást is le kell folytatni, ami akár egy évig is eltarthat.