Az Fővárosi Közterület-fenntartó Zrt. (FKF) időről időre jelzi, hogy a gépparkja helyenként elavult, az emberi erőforrása pedig meglehetősen szűkös, és mindez zordabb időjárás esetén bizony diplomatikusan szólva szakmaiatlan megoldásokra kényszeríti a vállalatot. A halk segélykiáltást mai közleményébe is becsempészte a vállalat.
Ebben az FKF arról számolt be, hogy munkatársai a „téli célgépekkel” hajnal óta takarítják a havat a főváros útjain, járdáin, hídjain. Ám az elmúlt 10 évben a célgépek száma drasztikusan, mintegy 20 százalékkal csökkent, már rég nincs annyi jármű, amennyi elegendő lenne a hatékony takarításhoz. A meglévő géppark pedig elöregedett állapotban van, az üzemképesség 55-70 százalék körüli. Vasárnap például 4 olyan munkagép is volt, amellyel nem lehetett kivonulni, elkezdték megjavítani őket.
Ha ez nem volna elég, a megfelelő képzettséggel bíró, gyakorlott sofőrökből is komoly hiány van, ezért az FKF-nek ma is több szervizmestert kellett beültetni a sofőrfülkékbe, hogy a fontosabb útszakaszokról eltakarítsák a havat.
A szervizmesterek azok a munkatársak, akik megállapítják, hogy melyik FKF-es járművet kell javítóba adni, melyiken kell karbantartási munkát végezni, melyiket kell lemosni. Ők intézik a járművek diagnosztizálását, tartják a kapcsolatot a hatóságokkal, vezetik a munkalapokat, stb. Magyarul ha egy hótakarító járművel ki kell vonulni, normál esetben nem nekik kellene bepattanni a vezetőülésbe.
A mellékelt videóból kiderül, hogy az FKF-matuzsálemek közül a legkipróbáltabb darab egy MB Actros 3 tengelyes szóró-ekéző, mely 21 éve szolgál, s már több mint 431 ezer kilométert futott. A locsoló-orrseprűs célgépek között egy Unimog típusú jármű vezet 19 évvel és 292 ezer kilométeres futásteljesítménnyel. A rakodógépek között pedig egy Liebherr győzött 18 évvel és 12 ezer feletti üzemórával.
A közelmúltban Mártha Imrével, az FKF-et és számos budapesti közművállalatot összeolvasztó Budapesti Közművek Nonprofit Zrt. vezetőjével beszélgettünk a fentihez hasonló problémákól.