A pandémia tovább súlyosbította az autóipari beszállítók amúgy is nehéz helyzetét, a profitráta 2020 első felében történelmi mélypontra, 1,7 százalékra süllyedt. Ahhoz, hogy kilábaljanak a válságból és alapot teremtsenek a jövőbeli eredményekhez, most újra kell strukturálni működésüket, kockázatot kell vállalniuk és stratégiai szövetségeket kell kötniük – állítják tanulmányukban a Roland Berger szakértői.
A stratégiai tanácsadó cég és az amerikai Lazard Befektetési Bank szerint megfelelő stratégiával az autóipari beszállítók kitörhetnek a negatív spirálból, és megalapozhatják a következő éveiket. A Globális Autóipari Beszállítói Tanulmányban– amely mintegy 600 globális beszállító legfontosabb teljesítménymutatóit elemzi – azt vizsgálják, mit kell tenniük az autóipari beszállítóknak, hogy megerősödve jöjjenek ki a válságból.
A Roland Berger magyar partnere szerint Kína a fő oka annak, hogy az átlagos üzemi haszonkulcs pozitív maradt. Kína Európához és Észak-Amerikához képest viszonylag gyorsan felépült a válságból, és képes erős értékesítési eredményeket biztosítani az eredetiberendezés-gyártók (OEM-ek) számára. A 2017-es személygépkocsi-értékesítés csúcsát (94,3 millió db) azonban csak 2026-ban érhetjük el újra. Kína gyorsabban felzárkózik és így további autóipari piaci részesedést szerez, Észak-Amerikában és Európában viszont ez hosszabb ideig tart majd. Ez a nehéz helyzet és az előrejelzések hangulata negatívan befolyásolják a beszállítók hitelképességét.
Az elmúlt hónapokban egyeseket leminősítettek a pénzügyi piacon és ez jól mutatja, mire számíthat az iparág a következő hónapokban vagy években. A pénzügyi nyomás tovább növekszik. A jelenlegi visszaesés után sok beszállítónak egyszerűen nincs tőkéje a szükséges technológiai adaptációkhoz
– állítja Schannen Frigyes, aki szerint a kihívásokkal teli kezdet ellenére a vállalatok kitörhetnek a mélyrepülésből.
Minden válság, amely megváltoztatja a piaci dinamikát, lehetőségeket is jelent. Ha visszatekintünk a 2008-2009-es pénzügyi évre azt látjuk, hogy a beszállítók egy része kiindulási alapként használhatta a pénzügyi válságot, hogy az elkövetkező évek során átlag feletti hozamot generáljon részvényeseinek
– tette hozzá.
A Roland Berger szakértői a „nyertesek keretrendszerében” négy, általánosan alkalmazható tényezőt azonosítottak, amelyek megkülönböztetik napjaink sikeres beszállítóit az átlagos piaci szereplőktől:
Schannen Frigyes szerint a beszállítók közül csak azok kerülhetnek ki győztesként ebből a válságból, akik hajlandók kockáztatni a fejlődés és növekedés érdekében.
A koronavírus-járvány és a gépjármű-ökoszisztéma technológiai átalakulása által okozott visszaesés az elkövetkező években is hatással lesz az autóipari beszállítók teljesítményére és nem mindegyikük kerül ki győztesként a válságból. Ennek eredményeként konszolidációt fogunk tapasztalni az iparágban
– véli a szakértő.
Az autóipar beszállítóira tehát rögös út vár: ahhoz, hogy a nyertesek közé kerülhessenek, fejleszteniük kell vállalati stratégiáikat, ami beruházás-igényes terület, és ezzel párhuzamosan jelentősen csökkenteniük kell a költségeket. Felül kell vizsgálniuk az összes tevékenységet és el kell adniuk a veszteséges üzleti egységeket. Kockázatot kell vállalniuk, és olyan jövőbeni növekedési területekre kell összpontosítaniuk, amelyek jelenleg még nem nyereségesek. Végül, de nem utolsósorban: stratégiai szövetségeket kell kötniük, hogy hozzáférjenek az új technológiához, vagy elérjék a megfelelő piaci méretet – áll a 36 országban 2400 embert foglalkoztató Roland Berger tanulmányában.
(Borítókép: Autógyár Angliában. Fotó: Colin McPherson / Getty Images)