Csaknem másfélszeresére nőtt a Gazdasági Versenyhivatalhoz beérkező panaszok száma 2020-ban, aminek elsődleges oka a koronavírus. A hivatal 28 vállalkozással szemben összesen 8,4 milliárd forint összegben szabott ki bírságot.
Minden idők legnagyobb magyarországi fogyasztóvédelmi bírságát gyűjtötte be a booking.com 2020-ban – derül ki a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) munkáját bemutató kiadványból.
A Booking többek között agresszív pszichés nyomásgyakorlással késztette a felhasználókat mihamarabbi foglalásra. Ebben az ügyben kifejezetten jelentős súlyú és több évig terjedő kereskedelmi gyakorlatról volt szó, amely rendkívül nagy számú fogyasztót érintett, és aminek következtében a cég rendkívül magas árbevételre tett szert, emellett a fogyasztóknak jelentős hátrányt okozott
– indokolta a GVH a bírság mértékét az Indexnek.
A bírság összegének meghatározása többlépcsős folyamat, melyben a versenytanács figyelembe veszi
És hogy mekkora összegről van szó a Booking esetében?
2,5 milliárd forintról.
Ennek az az oka, hogy a szállásfoglalásokkal foglalkozó cég számos helyen megsértette a fenti pontokat.
A GVH 2020-ban összesen 52 ügyben 97 vállalkozással szemben hozott döntést versenyfelügyeleti eljárások keretei között, és 20 döntésben 28 vállalkozással szemben bírságot szabott ki, méghozzá több mint 8,4 milliárd forint összegben, amelynek a nagy részét a Booking kapta. A tízes listára a Be2, a Személyzeti Tanácsadók, az Alza, a Direct Group, a Magyar Telekom, az Emporia Style, a Biotech Nutrition, a The Hut és a Heineken fért fel az előző évben.
Ami a techóriásokat illeti, a Booking mellett az elmúlt években a Facebook és az Apple is nagy bírságot kapott a versenyhivatali eljárásokat követően. Bár a szolgáltatókra kiszabott összegek okai különbözőek voltak, abban megegyeztek az ügyek, hogy a fogyasztók jelentős körével szemben valósítottak meg tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot.
A Facebook 1,2 milliárd forintos büntetést kapott, miután megtévesztően ingyenesként hirdette szolgáltatását, miközben a felhasználók az adataikkal fizettek érte, az Apple pedig 100 millió forintos bírságot kapott, mert lényeges információkat hallgatott el a fogyasztók elől mobiltelefonjuk operációs rendszerének Wi-Fi-asszisztens szolgáltatásával kapcsolatban – közölte lapunkkal a GVH.
A Gyorsjelentés a Gazdasági Versenyhivatal tevékenységéről – 2020 című kiadványból az is kiderül, hogy hivatalhoz beérkező panaszok száma jelentősen megnőtt 2019-hez képest: 1002-ről 1441-re emelkedett, aminek legfőbb oka a koronavírus-járvány.
Nagyszámú jelzés érkezett a járvánnyal összefüggő vagy védekezést segítő termékek (fertőtlenítők, maszkok, tisztítószerek) értékesítésével, árazásával, készlethiányaival kapcsolatban. Emellett a vírus által okozott félelem és a kijárási korlátozások miatt jelentősen nőtt az online kereskedelem szerepe, így az ezzel, valamint az utazási irodákra, légitársaságokra vonatkozó, lemondásokkal kapcsolatos panaszok száma is növekedett
– közölte az Indexszel a GVH, amelynek feladata a verseny szabadságával és tisztaságával kapcsolatban, hogy a köz érdekében a hosszú távú fogyasztói jólétet és a versenyképességet is növelő módon érvényt szerezzen a hatáskörébe tartozó versenyjogi rendelkezéseknek, fogyasztóvédelmi és ágazati szabályoknak, valamint kötelessége, hogy a rendelkezésre álló eszközökkel támogassa a tiszta piaci versenyt.
A GVH kiemelt figyelmet szentel, ezáltal markánsan lép fel a kartellező és erőfölénnyel visszaélő vállalkozásokkal szemben, aminek eredményeként Magyarország az Európai Unió tagállamai között előkelő helyen szerepel.
Ebben a tekintetben Magyarország az ötödik, EU-jogot leggyakrabban alkalmazó tagállam, míg az EU-jogalapon folyó ügyek számát nézve GDP/fő arányosan a harmadik az EU-ban. A gyorsjelentésben látható ranglista mutatja, hogy Magyarország a legnagyobb EU-s gazdaságok (Franciaország, Olaszország, Németország, Spanyolország) között helyezkedik el
– közölte lapunkkal a GVH.
A versenyhivatal 1990-től fogyasztóvédelmi feladatokat is ellát, így ebben a témában az egyik legtapasztaltabb versenyhatóság az EU-ban. Ezt jól mutatja az Európai Bizottság felmérése, amely a fogyasztók tapasztalata és véleménye alapján készült el: Magyarország a legjobban teljesítő ország az áruk és a szolgáltatások piacán is.