A koronavírus tartós hatással lesz a fogyasztói magatartásra. A járványt követően a kereslet élénkülése várhatóan erőteljes lesz, de jelentős eltérések lesznek fogyasztói csoportok és iparágak között – derül ki a McKinsey Global Institute tanulmányából.
A járványhelyzet szinte minden országban példátlan visszaesést eredményezett a fogyasztásban, mély nyomot hagyva a fogyasztói magatartáson is – olvasható a nemzetközi tanácsadó cég közleményében. Tanulmányukban többek között arra keresték a választ, hogy...
Arra számítanak, hogy az Egyesült Államokban a jövedelem és az életkor szerint eltérő ütemű lesz a fogyasztás visszatérése a korábbi szintre, míg Európában valamivel kiegyensúlyozottabb, de lassúbb felívelésre érdemes készülni.
A globális gazdaság teljesítménye mögött kétharmad részben a fogyasztás áll, ezért a fogyasztói kereslet visszatérése kulcsfontosságú lesz a gazdaság járvány utáni kilátásait illetően
– idézi a közlemény Jaana Remest, a cég partnerét és a tanulmány egyik társszerzőjét. Szerinte még mindig sok a bizonytalanság, de ahogy halad a népesség beoltása, a keresletet lassan visszatérhet a pandémiát megelőző szintre. „Az erősödő fogyasztói bizalom, a késleltetett fogyasztás, a felgyülemlett tartalékok elköltésének vágya mind ebbe az irányba fog mutatni.”
A világjárvány korábbi, a fogyasztói magatartást tartósan befolyásoló trendeket szakított meg, gyorsított fel vagy fordított vissza: ilyen volt például, hogy egyre több pénzt költöttünk szolgáltatásokra, egyre többet használtunk digitális eszközöket, és egyre több időt töltöttünk el otthon. A jelentés egyik megállapítása, hogy
az online bevásárlás, a virtuális orvos- és kórházlátogatás, az otthon berendezése mint elfoglaltság, valószínűleg tartósan velünk marad,
miközben a távoktatás, a repülőgépes utazások mennyisége vagy az élő események csekély látogatottsága pedig várhatóan vissza fog térni a pandémia előtti szint közelébe, ám bizonyos módosulásokkal: például a digitális eszközöket az általános és középiskolákban továbbra is használni fogják.
A tanulmány szerint a járvány okozta sokk teljesen más, mint bármelyik korábbi válság, ezért is lehet reménykedni a gyors felépülésben. A korábbi recessziókkal ellentétben most nem kell a fogyasztók túlzott eladósodottságától tartani, ahogy a konjunktúra hosszú távú ingadozásaitól sem – olvasható a közleményben. A tanulmány további főbb megállapításai:
(Borítókép: A magyar főváros világszerte legismertebb bevásárló- és sétálóutcája, a Váci utca kora esti fényben 2021. január 17-én. Fotó: Jászai Csaba / MTI)