Új opciós terméket vezet be a Chicagói Árutőzsde (CME), ami a Kínába, a Dél-Koreába és Japánba szállított lítium-hidroxidot érinti majd.
Ha a határidős kontraktust a szabályozó hatóságok jóváhagyják, akkor május 3-án kezdődik a kereskedés.
A lítium szabad tőzsdei kereskedésének engedélyezése segíthet átláthatóbbá tenni a fém – ami az okostelefonok, a laptopok és az elektromos járművek újratölthető akkumulátorainak kulcsfontosságú összetevője – jelenleg teljesen kusza piacát, illetve összehangolni az árakat is – írta a Napi.hu. A piaci szereplők jelenleg több árutermék-adatkövető cég értékelésére hagyatkoznak, ám ezek erősen átlagolt és csak utólag belőtt árszintek.
A lítium az újratölthető akkumulátorok működtetésében betöltött szerepe miatt stratégiailag fontos árucikké vált, mivel a kormányok a szén-dioxid-kibocsátás korlátozására törekszenek. Az Amerikai Egyesült Államok versenyben van, hogy felzárkózzon Kínához a fém bányászatában és finomításában, így támogatná autóiparát, s kezelné az éghajlatváltozást.
A fém iránti kereslet várhatóan fellendül a kormányok azon erőfeszítéseinek köszönhetően, hogy a gazdaságokat leszoktassák a fosszilis tüzelőanyagokról, és az elektromos autógyártókat támogatják. Eddig a többnyire negyedéves vagy éves szerződésekben rögzített árak korlátozott átláthatósága hátrányos helyzetbe hozta a vevőket a termelőkkel folytatott tárgyalások során.
A koronavírus-járvány miatt, egyelőre, esett a feldolgozott lítium ára.
A lezárások miatt ugyanis nehezebb a kitermelés, valamint a szállítás is, de raktározva nagy mennyiség van az alkálifémből. Másrészt a globális chiphiány miatt sem az autógyártók, sem az informatikai eszközök gyártói nem bírnak termelni, így akkumulátorból is kevesebbre van szükség. Mindez pedig kiegészül azzal, hogy a válság következtében tavaly visszaesett a kereslet az új autók iránt.
A lítium-hidroxid és a lítium-karbonát – az alkálifém másik fő ipari felhasználású vegyülete – azonnali árai az idén emelkedtek, mert egyre többen vennének elektromos járművet.