Tavaly egyetlen év alatt 3 évnyit ugrott előre az e-kereskedelem a koronavírus-járványnak és a digitalizációs forradalomnak köszönhetően – derült ki a GKI Digital és az Árukereső közös kutatásából. A belföldi online kiskereskedelmi forgalom 45 százalékos rekordbővülést követően 909 milliárd forintos forgalmat bonyolított.
A Retargeting.Biz vezetője szerint 25-30 százalékos bővülés is rendkívül erősnek számított volna, hiszen az átlagos növekedés évente 16-18 százalék között szokott mozogni.
A koronavírus miatt az emberek vártnál is nagyobb része fordult az e-kereskedelem felé. A tavaszi és év végi boltlezárások nemcsak komoly terhet róttak az e-kereskedelemre, hanem annak robbanásszerű növekedését is eredményezték
– mutatott rá Nótin Szabolcs, hozzátéve, hogy a vírushelyzet enyhülésével valamelyes lassulásra számítanak. A rendelések gyakorisága és értéke viszont tovább hajtja a piacot.
A vevők egyre inkább az online-t fogják előnyben részesíteni, egyrészt mivel a közép- és időskorúak a járvány alatt rájöttek, hogy online kényelmesebb és sok szempontból biztonságosabb is a vásárlás, másrészt a Z-generáció egyre nagyobb része fog jelentős vásárlóerővel rendelkezni
– vélekedett a szakember, aki szerint ezért a következő évtizedre bár kissé lassuló, de folyamatos növekedés jósolható. Ugyanakkor ahogy növekszik az e-kereskedelem piaci részesedése a kiskereskedelmi forgalmon belül, úgy egyre több cég próbál betörni a szektorba, ezért két-három év múlva sokkal nehezebb és költségesebb lesz gyors sikereket elérni, mint manapság.
Ahogy egyre kisebb mértékű lesz a növekedés és egyre több nemzetközi szereplő jelenik meg a magyar piacon, úgy lesz egyre élesebb a verseny is. Azoknak, akik későn lépnek, nagyobb befektetéssel és hosszabb megtérülési idővel kell számolni
– figyelmeztetett Nótin Szabolcs.
A legnagyobb forgalom 2020 utolsó negyedévében volt: az emelkedő esetszámok és szigorítások miatt az év végi ünnepi szezonban 59 százalékkal bővült a szektor 2019 utolsó negyedévéhez képest.