Az államnak tavaly nagyon mélyen a zsebébe kellett nyúlnia, hogy kifizesse az általa megrendelt személyszállítási és pályaüzemeltetési közszolgáltatásokat, amelyek indokolt költségei nem térültek meg a díjbevételből – írta a Világgazdaság pénteken.
A MÁV legnagyobb leányvállalata, a MÁV-Start nettó árbevétele a korábbi harmadával 66,1 milliárd forintra esett a járvány hatásainak következtében. A személyszállító társaság bevételein belül 29,5 millió forint származott a menetdíjakból és 11,7 milliárd a szociálpolitikai menetdíj-támogatásból, de a legnagyobb bevételhányad a 215,8 milliárdos állami költségtérítés volt.
A MÁV-Start adózott eredménye a hetedére, 325 millió forintra esett.
Pályafenntartásra tavaly 120,4 milliárd forintot kapott a vasúttársaság, az általa kezelt állami eszközökkel kapcsolatos projektekre pedig 100,9 milliárdos költségvetési forráshoz jutott, ami az előző évi háromszorosa. Ennek legnagyobb, 73,5 milliárd forintos tétele a Budapest–Belgrád vasúti beruházáshoz kapcsolódott.
Nyereséges volt viszont, sőt javított is a magyar–osztrák állami tulajdonú GYSEV, amelynek 1,1 milliárdos adózott eredménye az előző évinek több mint a duplája volt. A hazai és ausztriai síneken is szolgáltató társaság Magyarország második legnagyobb vasúti személyszállítójaként tavaly 14,6 milliárd forintos költségtérítést kapott, 2 milliárddal többet, mint 2019-ben, a pályavasúti szolgáltatásban pedig 8,3 milliárdot, ami 3,3 milliárdos pluszt jelent a megelőző évihez képest.