Az Egyesült Királyság csak az év elején hagyta el gyakorlatilag is az Európai Uniót, de a vállalatok máris érzik, hogy mennyire tudnak hiányozni a kelet-közép-európai bevándorlók – írja a Napi.hu. Számos ágazatnak a mezőgazdaságtól az egészségügyig hirtelen alkalmazkodnia kellene ahhoz a problémához, hogy nem áll rendelkezésére az olcsó bevándorló-vendégmunkás munkaerő az EU keleti részéből.
A szállítási gondok már nyilvánvalóvá váltak. Friss gyümölcs és zöldség, illetve tej kerül a szemétbe, mert nem sikerült időre elszállítani – mondja Tom Bradshaw, a National Farmers Union elnökhelyettese. A legnagyobb áruházláncok időnként áruhiánnyal küszködnek, miután nem érkezik meg időben, amit rendelnek.
Hatalmas hiány van teherautósofőrökből.
Szakmai szervezetek szerint az elmúlt évben még 76 ezer emberre lett volna szükség ebben a munkakörben, idén pedig már 90 ezerre. A Boris Johnson-kormány mindeddig visszautasította azt az ágazati javaslatot, miszerint ideiglenes vízumot kellene adni a tengerentúlról érkező teherautó-vezetőknek. A Brexit melletti döntő érv ugyanis éppen az volt, hogy meg lehet fékezni a migrációt.
A londoni kormány álláspontja szerint a munkaadóknak nem a külföldi munkaerőre kellene költeniük a pénzüket, hanem a hazai munkaerőpiacon kellene keresgélniük alkalmas embereket.
Enyhítettek ugyanakkor a biztonsági szabályokon: a folyamatos munka maximuma kilenc óráról tízre nőtt. Egy sofőr jelenleg 40 ezer fontot, azaz 16,7 millió forintot kereshet meg egy évben.