Népszerű, házhoz szállítással foglalkozó cégeket kérdezett arról az Index, hogy látszanak-e már az árakon, hogy július végével öt százalékról 27 százalékra nőtt a rendelt ételekre vonatkozó áfa, illetve mi várható hosszú távon. Hamarosan valóban luxus lesz ételt rendelni?
Jó ideje köztudott, hogy augusztus 1-jével véget ér a kedvezményes időszak, ismét 27 százalékra ugrik a rendelt ételekre és a rendelt italok egy részére vonatkozó ötszázalékos áfa.
Ezek után joggal merül föl a kérdés, hogy mindez hoz-e drágulást a vásárlók számára, és ha igen, rövid, illetve hosszú távon mennyivel fizetünk majd többet a futár által kihozott ételekért, italokért.
A 27-ről öt százalékra csökkenő kedvezményes áfát még tavaly november 14-én tette lehetővé a kormány, hogy ennyivel is segítse a koronavírus negatív hatásait megszenvedő vendéglátóhelyeket.
A barátságos ötszázalékos áfával továbbra is élhetnek a vendéglátóipari egységek, amennyiben szolgáltatásnyújtásról van szó, azaz helyben fogyasztanak a vendégek.
Ezzel szemben az elviteles vagy házhoz szállított étel eladása nem számít szolgáltatásnyújtásnak, cserébe termékértékesítésnek, így ezekre nem vonatkozik az áfacsökkentés.
Minden bizonnyal áremelkedéssel fog járni a hétköznapi vásárlók számára, hogy a munkaerőhiány miatt nőttek a vendéglátóhelyek költségei az elmúlt időszakban, amihez most hozzáadódik az emelkedő áfa. Mindez további problémákat okozhat az iparágban, mert elképzelhető, hogy a fogyasztók kevesebbet vásárolnak a drágulás hatására, ami csökkenti a vendéglátóhelyek bevételeit – vetítette előre az Indexnek Blaumann Debóra, a NetPincér marketingigazgatója.
Huszonkét év tapasztalatára hagyatkozva ismerjük a piac működését, ám egyelőre még mi sem látjuk, hogy hosszabb távon hogyan reagálnak majd az éttermek az áfakulcs emelkedésére. Mi ettől függetlenül arra ösztönözzük a partnereinket, hogy ne tegyenek különbséget az árpolitikájukban attól függően, hogy milyen platformon keresztül értékesítik az ételeket
– fűzte hozzá Blaumann Debóra.
A NetPincér marketingvezetője annyival is árnyalta a képet, hogy szerinte – bár elsőre logikusnak tűnhet a magasabb áfakulccsal járó drágább kiszállítás – érdemes belegondolni, hogy milyen pluszköltségekkel jár a helyben fogyasztott ételek szervírozása az online házhoz szállításhoz képest. Legyen szó a felszolgálószemélyzet díjairól, a vendégtér amortizációjáról vagy akár a rezsiről.
Évek óta folyamatos emelkedést tapasztalunk mind a partnereink, mind a megrendelőink számában, ennek köszönhetően a beérkező megrendelések számában is. Ráadásul a szezonalitás, valamint az aktuális kedvezmények és akciók is nagyban befolyásolják a megrendelések alakulását. Éppen ezért nem látjuk, hogy az elmúlt időszak növekedése mennyiben tudható be az áfakulcs korábbi csökkentésnek és mennyiben az egyéb külső tényezők alakulásának
– tekintett vissza a november 14-től mostanáig tartó kedvezményes áfaidőszakra Blaumann Debóra.
Tajta Ákos, a Wolt ügyvezetője arról beszélt az Indexnek, hogy eddigi tapasztalataik alapján a velük szerződésben álló éttermeknél egyelőre nem változtak a bruttó végfelhasználói árak, amióta nőtt az áfa. Ugyanakkor a házhoz szállító vállalat hazai vezére hangsúlyozta, hogy a rendelt ételek árait minden esetben maguk az éttermek, a vendéglátóipari egységek határozzák meg.
A házhoz szállításnál a szezonalitás határozza meg a forgalmat, nyáron a szabadságolások, utazások miatt minden évben tapasztalható kisebb visszaesés. Ezt követően azonban ősszel ismét emelkedik a kereslet, erre számítunk idén is
– emelte ki Tajta Ákos.
A szintén kiszállítással foglalkozó Bolt Food magyar piacért felelős vezetője, Láng László is úgy véli, egyelőre korai a kedvezményes áfa kivezetéséről bármit is mondani. Az biztos, hogy kollégáikhoz hasonlóan pillanatnyilag ők sem látják partnereik kínálatában a tömeges drágulást.
Az viszont nem kérdés, hogy a magasabb áfateher nehezítheti az ételrendelési és kiszállítási szektor versenyhelyzetét. A Bolt Foodon a rendelésszámaink kiegyensúlyozottak, a nyári szezon ellenére sokan aktívan használják platformunkat és szolgáltatásunkat
– árulta el Láng László.
(Borítókép: Shutterstock)