Index Vakbarát Hírportál

Csak vaklárma, hogy drágább ételt hoz a futár?

2021. augusztus 4., szerda 19:18

Népszerű, házhoz szállítással foglalkozó cégeket kérdezett arról az Index, hogy látszanak-e már az árakon, hogy július végével öt százalékról 27 százalékra nőtt a rendelt ételekre vonatkozó áfa, illetve mi várható hosszú távon. Hamarosan valóban luxus lesz ételt rendelni?

Jó ideje köztudott, hogy augusztus 1-jével véget ér a kedvezményes időszak, ismét 27 százalékra ugrik a rendelt ételekre és a rendelt italok egy részére vonatkozó ötszázalékos áfa.

Ezek után joggal merül föl a kérdés, hogy mindez hoz-e drágulást a vásárlók számára, és ha igen, rövid, illetve hosszú távon mennyivel fizetünk majd többet a futár által kihozott ételekért, italokért.

A 27-ről öt százalékra csökkenő kedvezményes áfát még tavaly november 14-én tette lehetővé a kormány, hogy ennyivel is segítse a koronavírus negatív hatásait megszenvedő vendéglátóhelyeket.

A barátságos ötszázalékos áfával továbbra is élhetnek a vendéglátóipari egységek, amennyiben szolgáltatásnyújtásról van szó, azaz helyben fogyasztanak a vendégek.

Ezzel szemben az elviteles vagy házhoz szállított étel eladása nem számít szolgáltatásnyújtásnak, cserébe termékértékesítésnek, így ezekre nem vonatkozik az áfacsökkentés.

Áremelkedés, de nem úgy, vagy mégsem?

Minden bizonnyal áremelkedéssel fog járni a hétköznapi vásárlók számára, hogy a munkaerőhiány miatt nőttek a vendéglátóhelyek költségei az elmúlt időszakban, amihez most hozzáadódik az emelkedő áfa. Mindez további problémákat okozhat az iparágban, mert elképzelhető, hogy a fogyasztók kevesebbet vásárolnak a drágulás hatására, ami csökkenti a vendéglátóhelyek bevételeit – vetítette előre az Indexnek Blaumann Debóra, a NetPincér marketingigazgatója.

Huszonkét év tapasztalatára hagyatkozva ismerjük a piac működését, ám egyelőre még mi sem látjuk, hogy hosszabb távon hogyan reagálnak majd az éttermek az áfakulcs emelkedésére. Mi ettől függetlenül arra ösztönözzük a partnereinket, hogy ne tegyenek különbséget az árpolitikájukban attól függően, hogy milyen platformon keresztül értékesítik az ételeket

– fűzte hozzá Blaumann Debóra.

A NetPincér marketingvezetője annyival is árnyalta a képet, hogy szerinte – bár elsőre logikusnak tűnhet a magasabb áfakulccsal járó drágább kiszállítás – érdemes belegondolni, hogy milyen pluszköltségekkel jár a helyben fogyasztott ételek szervírozása az online házhoz szállításhoz képest. Legyen szó a felszolgálószemélyzet díjairól, a vendégtér amortizációjáról vagy akár a rezsiről.

Évek óta folyamatos emelkedést tapasztalunk mind a partnereink, mind a megrendelőink számában, ennek köszönhetően a beérkező megrendelések számában is. Ráadásul a szezonalitás, valamint az aktuális kedvezmények és akciók is nagyban befolyásolják a megrendelések alakulását. Éppen ezért nem látjuk, hogy az elmúlt időszak növekedése mennyiben tudható be az áfakulcs korábbi csökkentésnek és mennyiben az egyéb külső tényezők alakulásának

– tekintett vissza a november 14-től mostanáig tartó kedvezményes áfaidőszakra Blaumann Debóra.

Még nem látszik a tömeges drágulás

Tajta Ákos, a Wolt ügyvezetője arról beszélt az Indexnek, hogy eddigi tapasztalataik alapján a velük szerződésben álló éttermeknél egyelőre nem változtak a bruttó végfelhasználói árak, amióta nőtt az áfa. Ugyanakkor a házhoz szállító vállalat hazai vezére hangsúlyozta, hogy a rendelt ételek árait minden esetben maguk az éttermek, a vendéglátóipari egységek határozzák meg.

A házhoz szállításnál a szezonalitás határozza meg a forgalmat, nyáron a szabadságolások, utazások miatt minden évben tapasztalható kisebb visszaesés. Ezt követően azonban ősszel ismét emelkedik a kereslet, erre számítunk idén is

– emelte ki Tajta Ákos.

A szintén kiszállítással foglalkozó Bolt Food magyar piacért felelős vezetője, Láng László is úgy véli, egyelőre korai a kedvezményes áfa kivezetéséről bármit is mondani. Az biztos, hogy kollégáikhoz hasonlóan pillanatnyilag ők sem látják partnereik kínálatában a tömeges drágulást.

Az viszont nem kérdés, hogy a magasabb áfateher nehezítheti az ételrendelési és kiszállítási szektor versenyhelyzetét. A Bolt Foodon a rendelésszámaink kiegyensúlyozottak, a nyári szezon ellenére sokan aktívan használják platformunkat és szolgáltatásunkat

– árulta el Láng László.

(Borítókép: Shutterstock)

Rovatok