Index Vakbarát Hírportál

Magyar egyetemisták új szintre emelték az adakozást

2021. szeptember 3., péntek 21:14

Az adakozás új szintjét, egyben újragondolását jelentő böngészőkiegészítővel a mindennapi adakozás egyik legnagyobb előnye az, hogy ingyenes, letisztult és végtelenül egyszerű. Nem kell komoly munkát, időt és pénzt sem arra fordítani, hogy segítsünk – állítják a Colibri Charity egyetemista fejlesztői.

Bodó András és Adler John David – a barátainak csak Jani – két húszéves egyetemista srác Budapestről, akik épp gőzerővel azon dolgoznak, hogy már néhány éven belül minden egyes online és offline vásárlásunkkal egyúttal nemes, jótékony célokat szolgáljunk.

Ráadásul úgy, hogy mindez nekünk, egyszerű mezei fogyasztóként nem kerül egy plusz fillérünkbe se. Sőt fizikai valónkban vagy a virtuális kasszánál állva még arról is rendelkezhetünk, hogy mely civil szervezet kapjon a vásárlásunkból, a megvett szolgáltatás vagy termék árából egy kisebb, őket segítő összeget.

Amióta a projektünkön, a Colibri Charityn dolgozunk, és kifejtjük, mi a koncepció, sokan értetlenkednek, és azt mondják, nem létezik olyan, hogy ingyen adományozni. Keresik, hol van ebben a trükk, hogy vásárolunk és ezzel adakozunk. Pedig itt nincs semmi átverés

– mesélte az Indexnek az egyik ifjú ötletgazda, Bodó András, aki jelenleg a Budapesti Gazdasági Egyetem másodéves hallgatója. Ő volt az, aki az üzleti tervet írta egy olyan böngészőhöz, például a Google Chrome-hoz is ingyen telepíthető bővítményhez, amelyet bárki konkrétan öt kattintással telepíthet a gépére.

Hogy az online webshopban vásárlástól eljussunk a jótékonykodásig, a következő egyszerű lépés, hogy a bővítmény telepítése után regisztrálunk a Colibri Charity oldalára, ahol kiválasztjuk, hogy az ott szereplő civil szervezetek közül melyiket szeretnénk támogatni.

Ha a felhasználó innentől felkeresi valamelyik partnerünk webshopját, a bővítmény automatikusan felajánlja neki a jótékonysági vásárlás aktiválását. Ez mindössze egy gombnyomással megtehető, és a vásárlás folyamatát semmiben nem befolyásolja, ahogy a jótékony vásárlással az árak sem változnak

– magyarázzák a fiúk, pontosan hogy is működik a megálmodott rendszer, amelyből a partnereiktől jutalékot kapnak, hogy végül ezt továbbítsák a felhasználó által kiválasztott jótékonysági szervezetnek

A Covid adta az ihletet

A Colibri Charity ötletgazdái egy közös ismerősük és a tőzsde által ismerték meg egymást, mert Janit érdekelte a klasszikus tőzsdézés világa. Andrást ajánlották neki mint vele egykorút, aki valamennyire ért hozzá. A két egyetemista így kezdett el beszélgetni, majd jött a gondolat, hogy jó lenne közös vállalkozásba fogni. Tavaly januárban beütött a Covid, amikor bennük is megfogalmazódott, hogy szeretnének valamit tenni, segíteni, adakozni. Innentől adta magát a karantén adta szűkös keretek közben, hogy az online térben alkossanak valamit. A Colibri Charityhez az online reklámok világa adta az ötletet, amit gyakorlatilag nyolc hónappal ezelőtt kezdtek fejleszteni. Ez idő alatt volt, hogy napi 16 órában foglalkoztak a projekt fejlesztésével, mint Jani mondja, ő kódolás közben sokszor annyira megfeledkezett magáról, hogy enni is elfelejtett.

Azaz maga a webshop, az adott üzlet határozza meg, hogy a felhasználó jótékonysági aktivációja meddig működik, akárcsak azt, hogy a vásárlás összegének hány százalékából lesz adomány. Vagyis amiből a felajánlott adomány keletkezik, annak anyagi terhét maga a vállalkozás viseli, ők ilyenkor az online vásárlások után a saját profitjukból adnak társadalmi és környezetvédelmi célokra.

András és Jani a Colibri Charityvel jelenleg 1500 együttműködő partnert tudhat magáénak, köztük olyan nagy világcégeket, mint a Microsoft, a Booking.com, az AliExpress, a Nike, az Emirates vagy az About You.

Bizonyos szolgáltatók azt nyújtják, hogy partnereket közvetítenek, amiért egy kisebb összeget kérnek. Mi is így keressük meg azokat, akikkel a cégek közül együttműködünk. Ők nagyrészt nagy külföldi cégek, ismert márnanevek, a magyarok közül egyelőre száz webshoppal működünk együtt

– árulta el a kis csapat programozó tagja, Adler John David.

A két egyetemista a Colibri Charityvel a jövőben jobban nyitna a magyar partnerek felé, ám egyelőre azt látják, hogy külföldön, főként Magyarországtól nyugatabbra jóval beágyazottabb az adakozás kultúrája. A vállalati és lakossági tőkéről nem is beszélve.

András és Jani platformján keresztül egyelőre a legnagyobb, legtöbbek által ismert nagy nemzetközi civil szervezeteket lehet támogatni, például a WWF-et vagy a Nemzetközi Vöröskeresztet. Ugyanakkor itt is ugyanúgy cél, hogy egyre több magyar alapítvány, nonprofit szervezet kerüljön a rendszerbe.

Szeretnénk odáig eljutni, hogy ha valaki a helyi iskolát szeretné támogatni, a Colibrivel azt is megtehesse. A legfontosabb, hogy jó helyre kerüljön az adományunk, és minél több szervezetet tudjunk támogatni

– teszik hozzá a Colibri Charity ötletgazdái.

Társadalmi felelősségvállalás újragondolva

Többnyire öt százalék a termék árából a partnerek minden egyes értékesítése után a Colibri Charitynél landoló jutalék, amit a fiatalok aztán továbbítanak a felhasználók által kiválasztott nonprofit szervezeteknek. András és Jani fontosnak tartják az átláthatóságot, ezért a tervek szerint minden pénzügyi negyedév végén jelentést készítenek, amely tartalmazza a támogatások, valamint az egyéb költségek és kiadások összegét. A rendszerükbe regisztráló és a Colibri Charity böngészőbővítményt telepítő felhasználók tehát pontos képet kaphatnak végül arról, hogy az általuk kiválasztott, támogatni kívánt alapítvány mennyi pénzt kapott a cégektől, és az adott civil szervezet mire fordította az összeget.

Amit mi csinálunk, a cégek CSR-, magyarul társadalmi felelősségvállalásának egy egészen új, letisztult online formája. Gyakorlatilag elegánsan átvesszük tőlük ezt a terepet, leegyszerűsítjük és automatizáljuk. A vásárlónak pedig megadjuk a választás szabadságát

– sorolja András és Jani, akik most leginkább abban érdekeltek, hogy jöjjenek a felhasználók, lehetőleg minél nagyobb számban, töltsék le a böngészőkiegészítőjüket, válasszanak maguknak szimpatikus támogatandó civil szervezet, majd próbálják ki és jótékonykodjanak. Azaz vegyék birtokba és működtessék a rendszert. Ahogy természetesen a felhasználók mellett ugyanúgy várják különösen a kisebb-nagyobb hazai civil szervezetek jelentkezését is, hiszen értük készült a Colibri Charity mint úttörő fejlesztés.

Nem zavarja meg a vásárlást

A Colibri kiegészítőt az ismertebbek közül a Safari kivételével gyakorlatilag már az összes böngésző webstore-jában megtaláljuk. Az adakozó bővítményt letölthetjük többek között Google Chrome-ra, Firefoxra, Edge-re, illetve bármilyen Chromium-alapú böngészőre, köztük Operára és Brave-re is. A kiegészítő közvetlenül semmiféle adatot nem gyűjt, a jótékonysági vásárlás aktiválása nem változtatja meg a vásárlói árakat, a felhasználó pedig az aktiválás után az adott boltnál marad, ahol zavartalanul be tudja fejezni a vásárlást – magyarázza a Colibri Charity fejlesztője.

(Borítókép: Kaszás Tamás / Index)

Rovatok