Újra elerősödtek azok a hírek, amelyek az élelmiszer-kiskereskedelemben a külföldi tulajdonosok kivonulását jósolják – írja a G7. A hírportál iparági forrásokra hivatkozva arról is beszámol, hogy
az Auchan magyarországi üzleteiben idővel többségivé válhat a jelenleg kisebbségben lévő magyar tulajdon. A források körében a Penny Market és a Tesco magyar kézbe kerülése is felmerült.
A Penny magyarországi hálózata nem eladó. Nem folynak olyan potenciális tranzakcióval vagy felvásárlással kapcsolatos megbeszélések sem, amelyek közvetlenül érinthetnék a Penny magyarországi üzlethálózatát – közölte pénteken az Indexszel az üzletlánc.
Szeptemberi bejelentés alapján az Indotek-csoport stratégiai partnerségi tárgyalásokat kezdett az Auchan kiskereskedelmi láncot üzemeltető holdinggal – számolt be róla korábban a Portfolio. A Jellinek Dániel érdekeltségébe tartozó vállalat kisebbségi tulajdonrészt szerezhet a hálózatban.
Az ELO magyar leányvállalataival (Auchan Retail Magyarország és Ceetrus Magyarország) történő stratégiai partnerség erősítésének célja, hogy a felek, kihasználva az egymás közötti szinergiákat, tovább erősítsék hosszú távú gazdasági pozíciójukat a magyar piacon. A két vállalatcsoport között évek óta szoros üzleti kapcsolat áll fenn, miután az Auchan áruházai közül több is az Indotek Grouphoz tartozó bevásárlóközpontokban található. Az Indotek számára az együttműködés létrejöttével stratégiájának fontos eleme, a diverzifikáltság újabb szintje valósulhat meg – jelentették be a két cég közös közleményében szeptember 1-jén.
Az utóbbi értesülések jól illeszkednek a magyar kormány céljai közé is: Lázár János kormánybiztos a Portfolio Agrárszektor 2020 konferencián hangsúlyozta a nemzeti élelmiszeripar megerősítését és a kormány jövőbeli tervei között említette a külföldi kiskereskedelmi láncok kiszorítását.
Ez a kormányzati törekvés nem jelent újdonságot, a szektorral kapcsolatban Orbán Viktor miniszterelnök 2016 őszén a következőket fogalmazta meg:
Négy olyan terület létezik, ahol muszáj elérni, hogy a hazai tőke a nemzetközi fölé nőjön. Ezek a média, a bankok, az energia és a kiskereskedelmi hálózat. Hárommal megvagyunk, a negyedikbe beletörött a fogunk. Kénytelenek vagyunk ezért új ötleteken dolgozni. Sajnos a kereskedelmi hálózatok furfangosabbak nálunk. Még néhány év, és ezt a célt is teljesítjük.
Az Auchan a magyar kiskereskedelmi rangsorban a hetedik helyen szerepel a 2020-as forgalmi adatok alapján a Portfolio elemzése szerint. Az üzletlánc ugyanezen a helyen állt az ezt megelőző három évben, így piaci helyzete stabilnak mondható.
Ha a felvásárlás létrejön, jelentősen nőhet a magyar tulajdon jelenléte a hazai kiskereskedelmi piacon, azonban egy ilyen mértékű megállapodás létrejöttéhez a GVH jóváhagyására is szükség lesz.
(Borítókép: Vásárlók az Auchan budaörsi áruházban 2018. augusztus 27-én. Fotó: Szigetváry Zsolt / MTI)