Egyre többen hagyják el a fuvarozói szakmát Magyarországon is, annak ellenére, hogy legtöbbször 500−600 ezer, de sokszor 700−800 ezer forintos nettó fizetéseket ajánlanak a nemzetközi szállításban részt vevő sofőröknek. Emellett a szállítmányozást az is nehezíti, hogy idehaza már 500 forintba kerül egy liter benzin, és további drágulás várható a piacon − írja a Pénzcentrum.
Árvay Tivadar, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének (MKFE) kommunikációs menedzsere a lapnak elmondta, hogy a közúti áruszállítás önköltségének három fő összetevője van: az útdíj, az üzemanyagár és a munkabérek. A szakember kitért arra, hogy a legnagyobb problémát jelenleg a benzinárak emelkedése jelenti, hiszen január óta az üzemanyagár mintegy 170 forinttal emelkedett.
Az útdíjak emelkedésével kapcsolatban elmondta, hogy a tavaly bevezetett rendszer miatt ott is emelkedés várható. Az inflációkövető útdíjtarifa-rendszer bevezetését 2019-ben megelőzte egy drasztikus, egyes kategóriákban 30 százalékot is meghaladó tarifanövekedés, majd 2020 elején egy további 3,4 százalékos korrekció követte. Jövőre ismét öt százalékkal nőhetnek az útdíjak − emelte ki Árvay Tivadar.
A szakember elmondta, hogy az árak emelkedése mellett magas lesz a munkaerőhiány. A belföldi fuvarozók mintegy 400−500 ezer forintot meghaladó fizetést is kaphatnak, míg a nemzetközi fuvarozásban részt vevők akár 700−800 ezer forintos fizetést is hazavihetnek.
Árvay Tivadar szerint amennyiben a cégek nem akarnak majd leállni a munkaerőhiány miatt, mindenképp ennél magasabb jövedelmet kell ígérniük a munkavállalóknak. Hozzátette, hogy mivel az üzemanyag, az útdíjak és a munkaerő is nehezebben megfizethető, a termékek is drágulni fognak.
Az biztos, hogy a szállítási kapacitások hiánya nem termékspecifikus: ha nincs jármű, akkor egyetlen termék sem jut el A-ból B-be. Termékhiányról így csak akkor lehet beszélni, ha például az alapanyaghiányból ered
− mondta a szakember, hozzátette: ha nincs jármű, azaz késve érkezik majd meg a szállítmány, az átmeneti áruhiányt okozhat.