Egyre rögösebb az európai gazdasági fellendüléshez vezető út: ha nem lenne elég az ipar működéséhez nélkülözhetetlen energiaforrás, a földgáz hiánya és a csillagos egekbe szökkenő árazása, továbbá az, hogy Európa legjelentősebb ellátója, Oroszország ezt politikai célokra is fel tudja használni, újabb, nélkülözhetetlen nyersanyagból van ellátási és készlethiány.
A magnézium nélkülözhetetlen alapanyag az autógyártásban, a repülőgépgyártásban és az elektronikában. A döntőben a német autóipart kiszolgáló európai gyártósorokat pedig a leállás fenyegeti az egyébként gyakran előforduló, a bolygó tömegének 13 százalékát adó fém szűkössége miatt. Az Európában felhasznált magnézium több mint 95 százaléka Kínából érkezik, azonban a magnéziumexportőri monopólimmal bíró ázsiai óriás jelentősen csökkentette a kivitelét a belföldön széles körben tapasztalható energiahiány miatt.
A kínai energiahiány is a földgázkészletek megcsappanására vezethető vissza, Kínában emiatt részben le is álltak a gyárak, a hatóságok pedig porciózzák a villamos energiát több tartományban. Erre jön rá az, hogy Kína igyekszik visszavenni a szénfelhasználásból, így patthelyzet alakult ki:
Nem fog az sem segíteni a helyzeten, hogy a vélhetően külföldről behurcolt delta-variáns több kínai tartományban is felütötte a fejét, így elképzelhető, hogy újabb, a gazdasági teljesítményt korlátok közé szorító lezárásokra kell számítani Kínában.
Mivel Kína messze magasan a legnagyobb magnézium-előállító a világon, a kiesést nem tudják bepótolni a kisebb szállítók, mint például Oroszország vagy Izrael.
A földgáz mint energiaforrás az autóipar számára is fontos, amely korábban a félvezetőhiány miatt könyvelt el hatalmas veszteségeket. Az elektronikában használt félvezetők egyik legnagyobb forrása nem más, mint Kína.
Megjegyzendő, hogy az EU számára kritikus fontosságú nyersanyagok listáján a 7. helyet foglalja el, legalábbis egy 2017-es tanulmány szerint. Ebben a dokumentumban kiemelik, hogy a magnézium egyike a high-tech elektronika és a gépipar alapját adó nyersanyagoknak.
A csütörtöki EU-csúcson külön megbeszélést folyatott Angela Merkel német kancellár és Andrej Babiš cseh kormányfő a témában, hiszen Csehország a német autóipar egyik legfontosabb gyártóbázisa. Babiš szerint az autóipar „katasztrófa” előtt áll.
Egy másik EU-tagállamnak is kifejezetten fontos a német autóipar: Magyarországnak.