Az átláthatóság miatt szükség van az ételkiszállítók értékelési rendszereinek felülvizsgálatára – közölte a Gazdasági Versenyhivatal (GVH). A változtatást a szeptemberben végzett gyorselemzés alapján javasolja a hivatal.
Megállapításuk szerint az ételkiszállítóknál hiányos és pontatlan a fogyasztói visszajelzések rendszere, és visszaélésekre ad lehetőséget. Ezen kívül azt is kifogásolták, hogy a vásárlók olykor utólag, sőt akár többször is módosíthatják korábbi véleményeiket.
Hozzáteszik: az értékelő platformok egy részéről az sem derül ki, hogy milyen szempontok és módszertan alapján készül az értékelés, ahogy az sem, hogy végül hány véleményt összesítenek, és az sem egyértelmű, hogyan lesz később értékelés a szöveges visszajelzésekből.
A platformok többségénél arról sem találtak tájékoztatás, hogy az értékeléseket moderálják-e, és ha igen, akkor mi alapján. Olyan esetről is tudomást szereztek, amikor egy értékelés nem jelent meg az érintett étterem mellett.
A közlemény szerint a versenyhatóság a honlapján nyilvános ajánlásokat tett közzé a hiányosságok miatt. Hangsúlyozták: az átlátható értékelési rendszer segít a fogyasztói bizalom megőrzésében, ugyanakkor a vélemények torz megjelenítése megtévesztő és tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatnak is minősülhet vagy büntetendő lehet.