Nagyon hasznos kisokost osztott meg péntek délelőtt az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) az online rendelt termékek szállításáról, a webshopokkal való ügyintézésről.
A lapunkhoz is eljuttatott közleményben hangsúlyozzák: az év bármely szakaszában fontos, hogy a netről rendelt csomag rendben megérkezzen, de a Black Friday és karácsony közeledtével még fontosabb a megbízható szállítás és a lehető leggyorsabb garanciális ügyintézés. Nehézségeinket pedig tetézheti, ha a csomag külföldről érkezik – aggodalomra azonban semmi ok, az ITM arra hívja fel a figyelmet, hogy a német, cseh vagy román webshopokkal való zöld ágra vergődésben is érdemes lehet az Európai Fogyasztói Központ (EFK) díjmentes közreműködését kérni.
A fogyasztók az interneten böngészve könnyen köthetnek ki külföldi székhelyű webáruházakban, ahol a hazai kínálatban akár el sem érhető termékekre találhatnak rá. Ezért is fontos tisztában lenniük a határon túlról rendelés kockázataival, és ismerniük a probléma esetén rendelkezésre álló megoldásokat.
Az Európai Fogyasztói Központ 29 európai ország – az uniós tagállamok mellett az Egyesült Királyság, Izland és Norvégia – vállalkozásaival szemben felmerülő, határon átnyúló panaszok esetén nyújt ingyenes szakmai segítséget és idegen nyelvű támogatást. Az EFK-hoz idén eddig 1110 panasz érkezett magyar fogyasztóktól az elektronikus kereskedelem témakörében. A megalapozott megkeresések közel kétharmada sikeresen rendeződik
– olvasható a közleményben, ahol hozzáteszik, a magyar EFK a külföldi társszervezetek közreműködésével egyebek mellett jótállási-szavatossági jogviták megoldásában, hibás vagy elmaradó teljesítések orvoslásában jár el eredményesen. De hathatósan lépnek fel a szándékos megtévesztésekkel szemben, több ügyfelet szabadítottak ki az úgynevezett előfizetői csapdákból. Telefonos és e-mailes elérhetőségeik a www.magyarefk.hu oldalon találhatók meg.
A minisztériumban működő Európai Fogyasztói Központ 2021-ben már több mint kétezer ügyben adott tanácsot a belföldi és határon átnyúló online vásárlásokkal kapcsolatban. Közreműködésüknek köszönhetően idén november közepéig 155 magyar vásárló kapott vissza összesen 6 millió forintot. Ha biztosan hazai kereskedőtől rendelünk az interneten, az ITM e-kereskedelmi kisokosában foglaltakat akkor is érdemes megszívlelni
– mondta Keszthelyi Nikoletta, az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) fogyasztóvédelemért felelős helyettes államtitkára.
A közleményben hozzáteszik, a hazai online és csomagküldő értékesítés tavaly múlta felül először az ezermilliárd forintot. A webshopok havi forgalma a legutóbbi tizenegy hónapból hétben haladta meg a korábban soha el nem ért 100 milliárd forintot; 2021 vége újabb rekordot hozhat az elektronikus vásárlásokban.