Már zajlik a platformmunka szabályozásával kapcsolatos új Európai Uniós direktíva előkészítése, melynek első tervezetét várhatóan december 8-án teszi közzé az Európai Bizottság.
Ennek olyan kimenetele is lehet, ami befolyásolhatja a futármunkát végzők rugalmasságát is, ha feladatukat nem vállalkozóként látják el. A Copenhagen Economics a Delivery Platforms Europe megbízásából készített is egy erről szóló tanulmányt.
Ez azt hivatott vizsgálni, milyen következményei lehetnek egy esetleges, az európai platformunkások átminősítésére irányuló uniós szintű politikai kezdeményezésnek. A kutatás megállapítja, hogy kiemelten fontos a rugalmasság a futárok és a gazdasági érték szempontjából is.
A platformmunka olyan foglalkoztatási formát jelent, melyben a szervezetek vagy egyének egy online platformot használnak azért. hogy fizetés ellenében más szervezetek vagy egyének számára nyújtsanak szolgáltatást.
A platformmunka jellemzője, hogy online platformokon keresztül szervezik a fizetett munkát, melyben három fél jelenik meg: az online platform, a munkavállaló és az ügyfél. Ezen kívül a platformmunka szerződéses jogviszony keretében valósul meg, a munkákat feladatokra bontják és a szolgáltatásokat igény szerint biztosítják.
A platformgazdaság ugyanakkor növekvő jelenségnek számít, az EU-ban dolgozóknak mintegy 11 százaléka nyilatkozott úgy, hogy már nyújtott szolgáltatásokat platformon keresztül. A platformmunka online vagy a helyszínen (személyesen) is elvégezhető.
A Copenhagen Economics kutatásában több mint 16 000 futárszolgálatot ellátó megkérdezett válaszát elemezték, amely kimutatta, hogy a futárok számára a rugalmasság a legfontosabb indok (67%), ami miatt futárkodással foglalkoznak, vagyis, hogy akkor és úgy dolgozhatnak, amikor és ahogy akarnak.
A tanulmány azt is megállapította, hogy a futárok nagy részének (72%) a platformalapú munkavégzés kiegészítő tevékenység, 34 százalékuk tanulóként vállal futárkodást, további egyharmaduk (34%) pedig teljes vagy részmunkaidős munkájából származó jövedelmét egészíti ki a házhozszállítással.
A kutatást végző Copenhagen Economics igazgatója, Dr. Bruno Basalisco szerint ez az első alkalom, hogy ilyen nagyszámú futár megkérdezésével, ráadásul országokon átívelve készült kutatás a rugalmas munkavégzéssel kapcsolatos nézetekről, és arról, mi történne, ha mindezt korlátoznák.
(via 24.hu)