A tavalyi évhez képest akár 15-20 százalékkal drágább lehet idén a karácsony – mondta az Inforádiónak Madar Norbert, a GKI Digital Kutató és Tanácsadó Kft. vezető tanácsadója és partnere.
A szakember úgy látja, hogy a drágulás nem csak az ünnepek miatt megy végbe, sokkal inkább a koronavírus gazdasági hatásait lehet érezni, mivel a világkereskedelem egészére jellemzőek az árképzésre hatással lévő gyártási-ellátási problémák.
Az alapanyaghiány, valamint a kieső kapacitás az a két összetevő, amely önmagában a 20-30-40 százalékos árnövelésre is képes, a drágulás ugyanakkor nem csak a magyar vásárlókat érinti, van viszont egy úgynevezett „magyar sajátosság” is ebben a folyamatban – tette hozzá.
A vásárlóerő és a költési kedv a magyar lakosságban nagyon erős és intenzív, amit támogatnak a kormányzat által beígért pluszjövedelmek, juttatások is, ezek a pénzek pedig a kereskedelemben csapódnak le többletbevételként
– fogalmazott Madar Norbert, aki felhívta a figyelmet arra is, hogy a kínálat és a választék is limitált lesz idén, így a vásárlásnak érdemes időben nekilátni.
A karácsonyi ajándékok körében a ruhák, a játékok, valamint az elektronikai cikkek számítanak a legnépszerűbbnek. Van viszont ezek között egy termékcsoport, melyben nem lesz áremelkedés, ez pedig a ruha. A csiphiány ugyanakkor árfelverő hatású lesz az elektronikai cikkek piacán.
Madar Norbert elmondta, hogy felmérések szerint a magyar lakosság karácsony előtt átlagosan 60 ezer forintot költhet, és legalább hét embert tervez megajándékozni. Ez az összeg 15 százalékkal magasabb a tavalyinál.