Csúcson van az európai gázár, ezért eredetileg Ázsiába tartó LNG-szállítmányokat, vagyis cseppfolyósított gázt szállító hajókat irányítottak át, amiért a fogyasztók ráadásul jóval többet fizetnek.
Az amerikai földgázt szállító hajók már Indiánál voltak, amikor visszafordították őket Európa felé, mivel
a kereslet annyira megnőtt, és több ellátó is rálicitált az ázsiai vevőkre.
Persze ehhez az is kellett, hogy az ázsiaiak lemondjanak róla, de mivel már feltöltötték a gáztárolókat, ez sem jelentett akadályt, így a cseppfolyósított gáz az európai erőművekben termelheti az áramot. Ráadásul nemcsak az amerikai, hanem az ausztrál LNG-t szállító hajók is Európa felé vették az irányt – egy évtized után először.
Az európai gázár október óta a legmagasabb szintre emelkedett kedden, miután az orosz Gazprom leállította a Fehéroroszországon és Lengyelországon keresztül a Jamal–Európa-vezetéken történő gázszállítást, és a legnagyobb európai gáztőzsde, a holland TTF legközelebbi, januári határidős jegyzésében 154,35 eurón jegyeztek egy megawattórát. Ez ezer köbméterenként 1800 dollárnak felel meg.
A Gazprom a vezeték kapacitásainak csak 21 százalékát kötötte le európai szállításra januárra, Németország ugyanis elkezdte fékezni az Északi Áramlat 2. orosz vezeték engedélyezését, amivel Moszkvát akarják nehéz helyzetbe hozni az ukrán határon kialakult feszültség miatt. Emellett azzal is vádolják, hogy nem hajlandó a szerződéses mennyiségen felül földgázt szállítani Európának.
Németország és más nyugati országok ezért fordulhatnak az amerikai és az ázsiai LNG felé. A helyzet miatt egy megawattóra ára 180 euró fölött volt.
Európa rálicitált Ázsiára, hogy elkerülje az áramszüneteket
– mondta a Goldman Sachs bank elemzője.
Az európai kikötők 15-20 LNG-szállítmányra számítanak a napokban, ami nélkül súlyos helyzet alakulhat ki az időjárástól függően.
(Borítókép: JIJI PRESS / AFP)