Az Airbus legnagyobb utasszállító gépén, az A380-ason szeretnék tesztelni a CFM International motorgyártó vállalattal közösen fejlesztett új hidrogénhajtást.
Az Airbus az évtized közepéig egy módosított A380-as gépen tervez hidrogénnel működő hajtóművet tesztelni, hogy a kereskedelmi légiközlekedésben is elérhetővé váljon a környezetkímélő hajtóanyagok használata. A CFM Internationallel – az amerikai General Electric és a francia Safran cégek vegyesvállalatával – közösen fejlesztették az új meghajtást.
Erre a célra egy már jelenleg is használatban lévő hajtóművet úgy módosítottak, hogy a hidrogén magas hőfokon történő égését is elviselje. A tesztrepülések az Airbus szerint 2026-ban kezdődhetnek – derül ki a CNBC összefoglalójából.
A repülőgépgyártók és a légitársaságok a szén-dioxid-kibocsátásuk csökkentésén dolgoznak, jelenleg ugyanis ők felelnek a globális kibocsátás mintegy 2 százalékáért. Az Airbus ennek eléréséhez a hidrogénmeghajtást részesíti előnyben, és olyan üzemanyaggal hajtott utasszállító repülőgép megépítésén dolgozik, amelyik 2035-től állhat forgalomba.
Ezzel szemben az Airbus amerikai riválisa, a Boeing eddig nem a hidrogénre, hanem a normál repülőgép-üzemanyagoknál drágább, a repülőgép-üzemanyagoknak kevesebb mint 1 százalékát kitevő nem szokványos bioüzemanyagokra összpontosított.
A hidrogén-üzemanyag tárolásához további berendezések szükségesek, melyek megnövelik a repülőgép súlyát, ez pedig csökkenti a szállítható emberek létszámát vagy a rakomány mennyiségét.
Az Airbus azt is közzétette, hogy azért választották az A380-as repülőgépet, mert abban elegendő helye lesz a folyékony hidrogéntartályoknak és az egyéb berendezéseknek.
(Borítókép: az AirFrance egyik A380-as gépe. Fotó: Eric Piermont / AFP)