Index Vakbarát Hírportál

Még drágább lehet a zöldség és a gyümölcs

2022. március 9., szerda 15:00

A fogyasztók 60–70 százaléka előnyben részesíti a hazai származású termékeket, amelyek ára a termelési árak növekedésével folyamatosan emelkedhet.

Emelkedni fognak a zöldség- és a gyümölcsárak, mivel a termelési költségek 25–50 százalékos növekedésével lehet számolni – erről beszélt az rtl.hu-nak Apáti Ferenc, a FruitVeB Magyar Zöldség-Gyümölcs Szakmaközi Szervezet és Terméktanács elnöke.

Az utóbbi egy évben jelentkező áremelkedés oka az, hogy drasztikusan emelkedett a munkaerő, a termelésben felhasznált anyagok és az energia ára, valamint nőttek a banki kamatok és beruházási költségek is

– fejtette ki a szakember, hozzátéve: a gyümölcsök esetében jelentős szerepet játszott a tavaszi fagykárok miatti jelentős kínálatcsökkenés is.

Az elmúlt egy évben négy-ötszörösére emelkedtek az energiahordozók árai, az élelmiszer-előállítás 70–80 százalékát adó vállalkozásokra pedig az úgynevezett kisvállalati rezsicsökkentés nem vonatkozik.

A zöldség-gyümölcs termelésben részt vevő gazdasági szereplők többsége számára ezek a folyamatok gazdaságilag végzetesek lehetnek, például az állandó klímastabilizálást igénylő gombaipar akár MÁR 2022 első negyedévében ellehetetlenülhet.

A hazai folyamatokkal párhuzamosan az európai zöldség-gyümölcs piacon az országok gazdálkodói is versenyeznek egymással. Magyarország legjelentősebb versenytársa Lengyelország, ahol a villamos energia ára 40–50 százalékkal alacsonyabb, mint nálunk.

A szakember szerint ez piaci alapon nem ledolgozható versenyhátrány. Ha emiatt a magyar vállalkozások kiesnek a hazai vagy külföldi piacaikról, azokra nem fognak tudni visszakerülni. A tartós piacvesztésnek pedig Apáti szerint beláthatatlan következményei lehetnek a teljes szektorra és a hazai élelmiszer-ellátásra nézve. 

Az ár jelentősen meghatározza a versenyképességet. A déligyümölcsök és az alma helyettesítő termékként működnek, tehát ha az egyik drága, a vásárló a másikat fogja választani. Felmérések alapján a fogyasztók 60–70 százaléka előnyben részesíti a hazai származású zöldséget és gyümölcsöt, így a magyar termékek vásárlói érezhetik meg leginkább az árváltozásokat, de a fogyasztói piac átalakulására is számítani lehet. 

Rovatok