Egy hónap alatt több kiskereskedelmi láncnál is az összforgalom 2-3, de van, ahol 5–10 százalékát fizették ezzel a megoldással.
Az elmúlt hónap beigazolta a szállásadók és vendéglátóhelyek előzetes aggodalmait: amint a kormány lehetővé tette, hogy a SZÉP-kártyákon halmozódó elköltetlen összegeket élelmiszerre is fordíthassák az emberek – erre egyébként május 31-ig van lehetőség –, máris jelentős summát hagytak a boltokban. A K&H Bank összesítése szerint
JANUÁRHOZ KÉPEST 20 SZÁZALÉKKAL NŐTT A SZÉP-KÁRTYÁKRÓL ELKÖLTÖTT ÖSSZEG, A VÁSÁRLÁSOK KÖZEL NEGYEDÉT PEDIG AZ ÉLELMISZER TESZI KI.
Tavaly februárhoz képest 80 százalékkal nőtt a kártyahasználat, igaz, akkor a járványvédelmi korlátozások miatt takaréklángon működtek a szálláshelyek. A bank közleménye szerint a költekezést segítette, hogy könnyített feltételek mellett válhatnak kártyaelfogadóvá a kiskereskedelmi egységek, tapasztalataik szerint februárban közel annyi kereskedő csatlakozott a kártyaelfogadókhoz, mint 2021-ben egy teljes negyedév alatt, az újonnan aktivált elfogadóhelyek közel negyede budapesti, a többi vidéki. A közleményből az is kiderül, hogy a Spar, az Aldi, a Lidl és a Tesco mellett már több ezer Coop-, CBA- és Real-üzlet és -húsbolt is elfogadja a bank által kibocsátott SZÉP-kártyákat.
A decemberi kormánydöntést követően egyébként valóban gyorsan léptek a kiskereskedelmi láncok: az Aldi, a Lidl, a Spar, az Auchan, a Penny, a CBA és a Coop február 1-től, míg a Tesco február 7-től tette lehetővé a kártyaelfogadást.
Az Index által megkérdezett kiskereskedelmi láncok – az Aldi és a Lidl nem kívánt válaszolni – nem tapasztaltak jelentősebb forgalombővülést a SZÉP-kártyás fizetési lehetőség bevezetése óta. A kártya által generált forgalmi részarány üzletenként eltérő mértékű, de átlagosan az összforgalom 5–10 százaléka között mozog – válaszolta érdeklődésünkre Fodor Attila, a CBA Kereskedelmi Kft. kommunikációs igazgatója. Tapasztalataik szerint egyelőre kismértékű forgalombővülést okozott, bár ez idővel változhat, mivel egyre növekszik a kártyahasználat a boltokban.
A 227 Penny-üzletben több mint 140 ezerszer vásároltak a SZÉP-kártyás egyenlegek terhére februárban, az így keletkezett árbevétel pedig a diszkontlánc havi összforgalmának 2,6 százalékát tette ki.
A Spar üzleteiben az összforgalom nagyjából 3 százalékát rendezték ezzel a fizetőeszközzel – közölte érdeklődésünkre Marczelka Márk, a Spar Magyarország Kft. kereskedelmi vezetője. Elmondása szerint a vásárlások mintegy 60 százalékát a vendéglátás-, negyedét a szálláshely-, 15 százalékát a szabadidő-alszámlákról rendezték a kártyabirtokosok. Földrajzilag nincs érdemi eltérés tapasztalataik szerint a kártyahasználatban, vagyis nincs olyan része az országnak, ahol kiemelkedőbb lenne a SZÉP-kártyás élelmiszer-vásárlások volumene vagy gyakorisága. Sem a Sparnál, sem a Pennynél nem láttak érdemi kiugrást abban sem, hogy hó elején vagy végén vásárolnak-e többen ezzel a módszerrel.
Az átlagköltést nézve a láncok tapasztalatai eltérőek.
A Penny szerint a Szép-kártyával fizető vásárlók átlagköltése nagyjából 15 százalékkal magasabb, mint a más módon fizetőké.
A Sparnál nem tapasztaltak ilyen eltérést, a CBA-nál pedig úgy látják, hogy inkább a készpénzes és a bankkártyás fizetés helyett választják ezt a megoldást a vásárlók. Fodor Attila szerint nem lehet kijelenteni, hogy lennének olyan termékkörök, amelyeknél jellemzőbb lenne a SZÉP-kártyás vásárlás, vegyesen, minden típusú termékért fizetnek a kártyával.
(Borítókép: Kaszás Tamás / Index)