A nyugati hajóbiztosítók megszüntetik a fedezetet Oroszország vezető hajózási társasága, a Sovcomflot esetében, mivel a szankciók kezdik éreztetni a hatásukat. Az orosz állami hajózási cég tankerei és szállítóhajói így nem köthetnek ki sok nyugati városban, ami súlyos csapás az ágazatnak.
Az orosz tengerhajózási ágazatban számos szolgáltatás elérhetetlenné válik az elkövetkező hetekben, miután a hajóbiztosítók már nem adnak fedezetet az állami tulajdonú Sovcomflot (SCF) cég számára, új szerződéseket sem kötnek vele.
Többek között a vezető külföldi szolgáltatók nem állítanak ki hajóbizonyítványt, amely létfontosságú a kikötőkbe való bejutáshoz és a biztosítás megkötéséhez. Ez olyan, mint a kgfb az autóknál:
enélkül gyakorlatilag lehetetlen a tengeren közlekedni.
A hajók jellemzően védelmi és kártérítési (P&I) biztosítással rendelkeznek, amely fedezi a harmadik fél felelősségét, beleértve a környezeti károkat és sérüléseket is. Külön hajótest- és gépbiztosítás fedezi a fizikai károkat. De most ezek mind elérhetetlenek lesznek a Sovcomflot számára.
A West P&I biztosító az EU-s és amerikai szankciós rendszerekre hivatkozva mondja fel a szerződését, de tartják az abban foglalt harmincnapos felmondási időt. A fedezet 2022. május 4-én megszűnik a cég számára. A UK Club, egy másik P&I-szolgáltató ugyanerről értesítette az orosz céget.
A Sovcomflot a Reutersnek azt mondta, hogy minden hajója az iparági szabványoknak és a nemzetközi egyezmények követelményeinek megfelelően biztosítva van.
Az SCF-et, amely a világ egyik legmodernebb olajszállító tartályhajó- és gázszállítóflottájával rendelkezik, az Egyesült Királyság és Kanada külön szankciókkal sújtotta, míg az Egyesült Államok korlátozta a tőkebevonásban a pénzügyi piacain. Az Európai Unió az Sovcomflotot azon orosz állami tulajdonú vállalatok közé sorolta, amelyekkel tilos közvetlenül vagy közvetve bármilyen ügyletet kötni a május 15-én lejáró felszámolási időszak után.
Hajóbiztosítási források szerint bár az orosz biztosítási fedezet elfogadható lenne, a Moszkva ellen bevezetett pénzügyi szankciók miatti fizetési problémák nehézségeket okozhatnak az állami társaság tartályhajói számára a tengeren. Üzemanyagot is nehezebben vételezhetnek majd a kikötőkben. Az eladók egy része már leállította az orosz lobogó alatt közlekedő hajók kiszolgálását a főbb európai csomópontokon, köztük Spanyolországban és Máltán.
A nehézségek, kikötési engedélyek nélkül az orosz tengeri kereskedelem egy jelentős része ellehetetlenül.
A nyugati hajózási társaságok is kivonulnak Oroszországból, míg a hajómotorgyártók felfüggesztik a felszereléseikre vonatkozó képzést Moszkva ukrajnai inváziója után.
Az orosz–ukrán háború eseményeit folyamatosan figyelemmel kísérjük, pénteki percről percre frissülő hírfolyamunkat itt találja.
(Borítókép: A Sovcomflot orosz állami hajózási vállalat logója látható a Jevgenyij Primakov jégtörő készenléti hajón Szentpétervárott 2018. február 3-án. Fotó: Anton Vaganov / Reuters / File Photo)