A Központi Statisztikai Hivatal péntek reggel adta ki az ipari termelésről szóló havi jelentését, amelyből kiderül, hogy a szektor növekedése ellenére a járműgyártás továbbra is problémákkal küzd. Az autógyártókat sújtó alkatrészhiány megoldását egyelőre még nem látni, ám az új beruházások tovább lendíthetik a járműgyártást.
Az ipari termelés volumene márciusban 3,6 százalékkal meghaladta az egy évvel korábbit. Munkanaphatástól megtisztítva a termelés 4,2 százalékkal nőtt. A feldolgozóipari alágak többségében éves összehasonlításban bővülést mértek, viszont a legnagyobb súlyú járműgyártás számottevően csökkent − közölte a Menedzsment Fórum.
Ha a termelés volumenét folyóáron nézzük – ami a mostani magas infláció mellett eleve torzít –, akkor látható, hogy
az egy évvel korábbi szinthez képest a járműgyártás elmarad a 2021-es értéktől.
Ugyanakkor a koronavírus-járvány előtti, 2019-es volument már meghaladta a szektor. Igaz, ebben erős szerepet játszhat, hogy az alapanyagok és az energiaárak erőteljes megugrása miatt a termelői árindex az inflációs alapmutatót jócskán meghaladó mértékű drágulást mutatott az elmúlt egy évben.
Az elektromos autók gyártásában lényeges akkumulátorgyártás a tavalyi évben a beruházási érték több mint felét jelentette (51,9 százalék). Az Európai Unióban a szigorodó károsanyag-kibocsátási előírások jelentős hatással vannak az autóiparra is, amely eredményeként a megújulóenergia-ellátási szektor mellett az elektromos járművek gyártásában is kulcsfontosságú szerepet játszik az akkumulátorok előállítása.
Az innovációknak köszönhetően egyre inkább megfizethetőbbé váló alternatívát képeznek az elektromos járművek, amely mérsékelheti az olajfüggőséget, illetve a fosszilis energia felhasználását és ezáltal – különösképp a lakókörnyezetek közelében – a károsanyag-emissziót, hangsúlyozta a magyar kormány az áprilisban bemutatott konvergenciajelentésében.