Az első negyedévi emelés messze nem fedezte a költségnövekedést.
Akár 20 százalék felett is emelkedhetnek a közúti fuvarozási díjak éves szinten 2022-ben, az első negyedévben ugyanis csak 9-10 százalékos díjemelést értek el a fuvarozók, vagyis csak részben sikerült a valós költségnövekedésüket elismertetni – derült ki a DigiLog Consulting közleményéből. A tanácsadó cég által kidolgozott Közúti Fuvarozási Árindex célja, hogy transzparensen követhető legyen a megbízók számára is a közúti fuvarköltségek alakulása.
Az árindex alapján az idei negyedév tényadatai miatt a 2021-es bázishoz képest a 2022-ben jelentkező összes gazdasági hatás okozta költségnövekedést a nemzetközi közúti fuvarozás esetében 11,3, a belföldi közúti fuvarozás esetében pedig 14,1 százalékos díjemelés kompenzálná. Viszont egyik területen sem érte el a díjemelés ezt a mértéket: nemzetköziben 10, belföldön pedig csak 9 százalék körül alakult az első negyedévben realizált áremelés – noha az elején még segítette a fuvarozókat a benzinárstop is, de március közepe óta már a piaci üzemanyagárat fizetik. Utóbbi hatása a második negyedévben még erőteljesebben jelentkezik majd.
A közlemény szerint a különbséget az egyébként is alacsony jövedelmezőséggel rendelkező fuvarozók állják. A cég továbbra is fenntartja előrejelzését, miszerint az év egészében a nemzetközi fuvarozásban 18,6, a belföldi fuvarozásban pedig 24,8 százalékos díjemelésre lesz szükség.
Lajkó Ferenc, a DigiLog ügyvezetője szerint, aki nem tud ekkora áremelést átvinni, az néhány hónapon belül tönkremehet, a díjemelést elutasító megrendelők pedig fuvarkapacitás nélkül maradhatnak. Szerinte, ha nem sikerül a díjemeléseket végigvinni, nemcsak az általános áremelkedés jöhet, de a kieső kapacitások miatt ellátási problémákat se tart kizártnak.
(Borítókép: Balázs Attila / MTI)